Öset update!

Ja vad händer här i metropolen Öset eg? Jo, nu har det vackra höstvädret äntligen kommit till stan och himlen är härligt blå. Blir en riktigt snygg kombination till alla röda och gula höstlöv. Hösten är helt klart den vackraste årstiden!

Jag tilbringade helgen på Gräddhyllan hos Erykah. När hon hade P-fritt så flyttade jag in som skydd till alla spöken, och det är alltid lika mysigt därute! Morgonlöp/prommisar med Soraya och sen avslappning på bryggan... helt nydligt! På lördagen var jag tapaskock till tjejmiddagen på kvällen. Massa god mat som nästan inte gick att sluta äta... och Erykahs ljuvliga vitchokladmousse med hallonsås efter det, say no more!:) Lite Singstar och Guitar Hero på det och förfesten var komplett! En tur på News och sen Olles, där folket verkar ha sagt sitt med att välja Plaza istället för svindyrt-inträde-Olle. Bra tycker jag, så kanske Olles tvingas till att om inte ta bort inträdet så iallafall sänka det! En mkt trevlig kväll som avslutades med chokladbollar och gasballongsprat hemma på Gräddhyllan innan skönhetssömnen. Söndagen bjöd på det härligaste höstvädret och en fotbollskamp på Jämtkraft Arena. Härligt att vara tillbaks där!:) Det bjöds på fika och vinst, och det dummaste att inte ha med sig på dagens match var absolut solglasögonen!

Mysigt mys med söta Anna B på tisdagen. Vi åt både friterad ost och glass, och en hel del annat där emellan!:) Samt uppdateringar och ventileringar! Så härligt att kunna umgås igen sötis!!:)

Till denna helg väntas det finaste besöket från Underbara Oslo. Anna gör ett gästinhopp i Öset!:D Jag ska vila min slutkörda träningskropp så att jag iallafall kan lyfta vinglaset i helgen, lovar!:) Och jag ska även hämta mina nyomklackade partyskor från skomakaren! Både dem och jag är redo för en toppenhelg!!:)

Om att vara en smula avstängd från verkligheten...

...alltså att inte ha något internet hemma. Hmm... jag är lite för beroende av det än vad jag tror! Bloggen har blivit lidande (jag vet, Helleny!) och jag har fått kbt:at mig själv i hur jag ska överleva att inte ha msn och facebook tillgängligt 24/7. Detta är helt säkert en jättenyttig period i mitt liv. Jag har ju faktist överlevt nu i 2,5 vecka utan! Och jäklar vad jag har pluggat!;)

För övrigt är livet i Öset tillbaks i gamla gängor. Stan ser exakt likadan ut. Samma välbekanta ansikten på skolan, på stadens gator och på krogen. Känns tryggt på ett sätt, i Öset vet man vad man får. På gott och ont. Samtidigt känns det ibland som att tiden står still här. Men att vissa kort är säkra är ju bara helt toppen ibland. After work på Plaza på fredagar, kannor med öl på Olles, mysiga middagar med klasskompisar, galna förfester på ungkarlshotellet... det är ju sånt som jag har saknat!:) Och matkulturen... att kunna köpa smaksatt keso och creme fraiche är ju bara helt underbart!!;)

Men en sak som jag inte gillar med dessa bräddgrader är att det är så förbannat kallllllt! Bara mitten på september och jag har redan varit tvungen att inhandla fingervantar (och såklart tappat bort ett par också...). Att jag för bara 3 veckor sen bodde i legings och tunika i Underbara Oslo känns som ett minne blott! Jag gissar att det kommer att snöa inom en månad, max! Och med ett isande klimat följer såklart den obligatoriska höstförkylningen som vägrar att släppa greppet... suck!

Och förutom mitt otroliga pluggengagemang så har jag kommit igång med min intensiva höstsatsning på träningen. Fristilen är mitt andra hem och jag pump:ar, step:ar, body balance:ar och pilates:ar. Eftersom satsningen beach 2008 blev som den blev satsar jag numera på att vara så snygg som möjligt i skidkläder! Snow 2009 istället!!:)

Så jag lever och har det bra i Öset. Men det är jobbigt när Oslopinglor messar och meddelar att det vankas Irish på Aku... tom nattliga besök på Café 33 som alltid är sååå nödvändiga blir jag avis på! Men om en månad är jag ju där! Tjohoo!:D

Tillbaka på brottsplatsen...

Nu är sista terminen igång. Föreläsningarna, seminarierna, morgonprommisarna innan skolan har kommit igång. Installerad på den sämre sidan av Södragrön, men i samma hus och på samma våning som Scarykandy. Det är en mkt bra resurs när hon besitter oskyddade trådlösa nätverk på sin halva av huset medans jag har tråkiga låsta på min... Mitt namn är Liza och jag är internetaddict...

Men iallafall så är det trots kalla vindar skoj att vara på hemmaplan igen och träffa alla underbara klasskompisar! Det är ju sista terminen med gänget, och eftersom jag endast ska vara här i 10 veckor så blir det extra intensivt för mig. Så det var väl bara att sätta igång på en gång! I tisdags var det premiärstudentfest och självklart var jag och Kandy där. Dock på mindre roliga Marité, och denna kväll gick så sakta så att när klockan var 2 så var den egentligen bara 1 och vi gav upp 30 minuter senare innan de ens hade stängt!!. Falaffel-takeaway och nattamat hemma hos Kandy. Medans någon åt ur sin matkartong tyckte någon annan att det var lika bra att äta maten från golvet eftersom det var där den hamnade...
Onsdagen inleddes med en ny höstförkylning och inledande kursinfo. På kvällen firade vi Lina som fyllt 25 med Heta Räkor à la Ulli och Idolpremiär. Efter det blev det förfest hos grabbarna på ungkarlshotellet men en tidig hemgång då vi valde att inte gå på Olles denna kväll. Lite energi blev istället sparat till sopp-premiären! Alltid lika efterlängtad!:) Dock tog 1,5h´s köande udden av kvällen... vi hade i ett svagt ögonblick glömt att första sopptorsdagen på terminen är rätt poppis, och fick således köa först 50 min till att ens komma in, och sen 30 min för att få soppa. Inte ens hawaii-inspirerade killar som viftade med en uppblåstbar palm och sjöng I wont let the sun go down on me kunde höja humöret i kön... Men väl inne var det trevligt och vi garderade oss med att köpa 2 öl åt gången så att vi skulle slippa köa så mycket. Första klunken av newcastlen var nyyyyyydlig!:)

Fredagkvällen spenderade jag på Gräddhyllan och åt världens godaste hemmagjorda pizza, såg nakenbadabde bastu-grannar och kollade på film. Vi gav upp en action-western till förmån för Old School-gänget. Trots Christian Bale i cowboyhatt...

Idag är det strålande solsken här, men jag gissar att temperaturen knappast är varmare än 10 grader. Det är höst i Öset! Ikväll är det VM-kval och fotbollsfest hemma hos Karin&Anton. Jag sitter självklart på första parkett på spelarfrubänken och dricker Zlato och är iklädd den snyggaste tröjan!:) Efter fotbollen ska vi undersöka hur läget är på Olles nu för tiden, och det kan ju faktist bli riktigt spännande!:) Hej hopp Öset, nu är det lördag!!

Så var det dags...

Sista dagen i Oslo denna sommar. Sista natten på Lyckliga Gatan i mitt rum under stjärnorna. Att denna dagen skulle vara fylld av total söndagsmodus var väl nästan att räkna med. Det är inte med glädje jag lämnar staden, så en Lökkautgång till klockan 5 på morgonen med underbara kollegor satte ribban fint för hur dagen skulle arta sig. Att fått världens största diss (eller, jaja, kanskje en annen gang...) var pricken över i:et, men det är tur att man har ett visst mått av självironi och har kunnat skratta gott åt det idag. Lyckliga gatan var ett rätt tragiskt kollektiv idag... men lite indiskt och terapi på kvällen efter en dag fylld med packande, gjorde att humöret steg en aning. 

Fan, jag vill helt enkelt inte åka härifrån!!!

Jag vet att tiden i Öset kommer att flyga fram. Studentfester, sopptorsdagar, fikastunder, intensivt (?) pluggande och massa kära återseenden kommer att förgylla hösten totalt. Och en Osloresa är planerad i oktober, halvtid innan jag är tillbaks. Så självklart kommer jag att överleva, och antagligen ha det väldigt bra också. Men det känns bara som att jag lämnar och åker ifrån mitt hjärta...

Jag hatar avslut, avsked. Jag vet att vissa kapitel är över, och det känns tråkigt, tomt. Även om jag anade hur allt skulle sluta redan innan så är det ett definitivt faktum nu. Men ingen ska någonsin kunna säga att jag inte har fångat. Jag har verkligen fångat, fångat, fångat! Att andra inte vill fånga lika mycket som mig är ingenting som jag kan göra åt. Svaret är nej, man kan inte fånga en Hurricane. Och det är nog lika bra det.

Älskade Oslo, vi ses om några veckor!!   

RSS 2.0