Here we go again!;)

Efter en semestervecka i Soliga Spanien var det tillbaka till Underbara Oslo! Och här har timmarna varit för få på dygnet, skulle behövt det dubbla! Minst! Arbetsnarkomanlivet har varit i fokus, men solen har hjälpt till att få dagarna att verka glassiga ändå! :) Favvis-Anna kom tilbaks från sin semester en snabbvisit, och då tog vi på oss hårdrockskläderna igen, och anslöt oss till 25 000 hårdrockskillar (me like!) på Valle Hovin för att rocka med oldisarna i Iron Maiden. Det var kooolt, solen sken, ölen var god och pojkarna var fiiina!:D Att avsluta natten dritings på Johns var bara helt i stil med Annas och mina äventyr!:)

En balkongfest in på småtimmarna i lördags har också hunnits med. Jag bjöd in jobbet till Lyckliga Gatan-kollektivet och den bästa balkongen i stan! Och trevligt som tusan blev det! Planer på utgång slog vi bort och klockan 5, 4 flaskor cava, X antal vinpavor och 1 liter gin senare avslutades festen. Oh så trevligt! :)

Och som sagt, annars har mitt hem varit jobbet, men det är inte så illa när man kan ligga i hengeköyen eller på gräset och läsa bok i solen, äta grillmat och njuta av allt fint som man ser...;) förstås varvas detta med ansvarsfulla kontakter med samarbetspartners för barnens bästa!

Nu väntar sommarens andra och sista avvik från Underbara Oslo, nämligen en härlig partyvecka i Öset tillsammans med Erykah, Anna och Karo! Och med det gänget så vet man aldrig vad som kan hända...:D Jag hoppas bara att bussresan till Trondheim inatt går smärtfritt, men jag har en känsla av att min semestermodus kommer att ta ut sin rätt när jag sitter på bussen!:)

hasta la vista Oslo och allt underbart här för några dagar, så ses vi på stråket vid Storsjöns strand!:)

Sol, samba & sangria; Viva Valencia!:D

Så har den härliga semesterveckan i soliga Spanien rusat förbi, och jag är åter på plats i mitt Underbara Oslo och redo för jobb. Dock med en snyggare solbränna än för en vecka sedan...:)

Semestern i Valencia har blivit precis så bra som jag räknade med. Jag och Emma utgjorde ett strålande sällskapsreseteam (jag var Sivan och Emma var Majsan) och har utnyttjat tiden maximalt till att få gjort och sett så mycket som möjligt under denna vecka. När solen sken var vi belägen i varsin solstol på den långa underbara sandstranden MalvaRosa, och när molnen blev för tunga för att släppa igenom solen dag 2 åkte vi ut till L´Oceanografic och kikade på hajar, sälar, delfiner, sjölejon och valrossar istället. När regnet kom på kvällen så tog vi tillfället i akt och svalkade oss av det också... om än dock rätt ofrivilligt...
Vårat mod sjönk ytterligare när vi dag 3 vaknade och konstaterade att det regnade igen. Suck. Att vi fick veta att det var det första regnet i Valencia på 2 månader gjorde inte saken bättre. Men vi bestämde oss för att bosätta oss på ett kafé och ha en dag med stadsstrosning istället för strandliv. På vårat nyfunna frukostställe serverade de stadens godaste café con leche, apelsinjuice to die for, och de godaste marmeladtoasterna man kan tänka sig! Att Emma hittade en Metro som visade att det skulle bli strålande solsken dagen efter fick oss att jubla högt och då gjorde några regndroppar till ingenting alls!:) Vi kunde istället njuta av en kulturell dag med besök i katedralen, La Lonja och den lokala marknaden.

Så de följande dagarna tillbringade vi på stranden och i vattnet! Sanden var mjuk men het och vattnet salt och underbart svalkande. Mycket fint fanns dessutom att kika på från våra solstolar...:) På kvällarna åt vi paella, tapas, pasta och pizza som fick våra smaklökar att dansa lambada. Till detta gott vin och senare sangria, agua de valencia och illegal öl på Plaza del Knarko innan vi dansade oss svettiga till sambatoner med ännu svettigare danspartners. Vi stiftade diverse bekantskaper med Los Darkos, Los Hånglos, Los bacheleros, Los italianos , Los Stinkos Bombos och även en marsmänniska... det rymms många olika personligheter i Valles nattliv, och La Bolseria och Hit FM (aka Radio City) bjöd på de flesta!:) Vi hade även ett par trevliga italienska grannar (Los neighbouros) som lite smidigt knackade på hos oss klockan 4 på morgonen och ville ha efterfest. Vi lovade att dricka cava med dom kvällen efter istället, men då hade de redan hunnit avlägsna sig eftersom de inte acklimatiserat sig till middagstid klockan 23, som vi gjorde på en gång...

En mkt trevlig sak var att jag fick väcka liv i mina gamla glömda franskakunskaper, då spanjorerna är ett folkslag som inte kan engelska (hur är det möjligt?!), så till början fick vi konversera med alla trevliga människor genom knaggliga spanska ord och ett yvigt kroppsspråk istället. Frasen No entiendo gick inte alls hem. Men så visade det sig att de flesta spanjorer kan franska!! Och då jag ägnat det vackra språket hela 5 skolår var det bara att damma av de kunskaperna och börja konversera! Och det gick väldigt fint. En aning knaggligt från början och med inte helt koll på alla verbböjningar, men konversationerna flöt mycket smidigare! Stackars Zyrliga Emma som valt tyska istället för franska fick helt enkelt sitta bredvid och gissa sig till var "blebleble" betydde...:)

Ja, veckan i Valle sprang iväg, och det blev dagar fyllda av skratt, sol och svett... klimakterievallningar och lustig solbränna drabbade en av oss, och stadens stifflaste nipplar en annan... mycket hud har klibbats fast på uteserveringsstolar och bussäten, och sanden har varit exakt överallt! Men underbart skoj och en kanonvecka helt enkelt! Vi avslutade med en försenad flygresa hem med kväljningar av extremt illaluktande medpassagerare samt stora tankar om att vilja slå till skränigt jobbigt gäng... den missade eftermiddagsnappen började göra sig påminnd!:) Vi fick istället koncentrera oss på Oreo Cookies och nötter som behövdes på flygresan för vårat sviktande blodsocker och vårat lätt ostabila humör:). 

Fabulous Valle finns alltid kvar och jag och Emma återgår nu till våra liv i våra respektive huvudstäder. Språkkunskaperna ska förbättras så att vi nästa gång kan säga att vi "först ska gå till Bolseria och sen till Hits Fm..."  Nu är det dags för Los Blondos/Los swettos suecos att implementera sambatakterna i våra egna städer istället...:)

The holiday!

Nu har jag semester!! I 9 dagar kommer jag att njuta av välförtjänt ledighet och allt som det innebär, och nu i veckan vill det betyda sol, bad, sangria, vin, cava, samba, tapas och massa annat väldigt spanskt! Valencia är nu endast ett dygn borta för mig och Fabulous Emma!:) 

Men i veckan har jag lekt workoholic och jobbat varje tillfälle som erbjudits, även dubbelvakter. Men då jobbet erbjuder hängmattehäng, sockerberoende tonåringar, kuddkrig, löpjakter efter rymmande inlinesåkande kids, skottlossning (eller stenskott från gräsklipparen) på kontorfönstret med möjlighet att lura nattvakterna, och ögon som man lätt blir knäsvag av.... då är det enkelt att älska jobbet och vilja vara där så mycket som möjligt!  
Och vaktevalueringar är ett måste efter långa arbetspass! Fru Hagen och Café 33 i onsdags, och Oslo Mekaniske i fredags. Alltid trevligt sällskap och viktiga diskussioner om fina fötter, Di Leva och frukter: ibland går man hem ett päron rikare. I fredags samlade jag superlativ som jag blev otroligt glad och stolt över. Det är härligt att få fina ord av människor som betyder mycket för mig!

Jag gav Oslo Mekaniske halva min fredagnatt och ramlade hem klockan 02.30. Min klocka ställdes på väckning 05.00 då en resa till flygplatsen och ett plan tok mig från en huvudstad till en annan: Stockholm. En lätt trötthet överskuggades dagen men det var otroligt trevligt att träffa kära syster med familj och världens sötaste Emil! Jag = mkt stolt moster!!:D Stadstrosande och glassätning (från en Ben&Jerry-kulglassvagn till min stora lycka!!) i två dagar samt powernaps, en uppladdningshelg inför Valle med andra ord!:) Imorgon väntar en flygresa til Spanien och en vecka solig semester, kommer att bli heeeelt toppen!!! Så på återseende från Valle med sangriaglaset i handen!:D Tjohoo!!

A little bit of lot´s of things...

Min fina Erykah med familj förgyllde min tillvaro i två dagar förra veckan. Hon tog med sig underbart soligt väder och världens sötaste Fille. Shopping, mat och glassning på min balkong fördrev vi tiden med och det var underbart trevligt att få träffas och mysa. Det blev kort och intensivt men jag får återse henne om bara några veckor när jag tar sommarens tripp til Öset.

Efter finbesök och två lediga dagar tog arbetet över igen. En intensiv jobbhelg som blev ännu längre tack vare att snälla jag såg till att min söta kollega fick komma sig iväg på ett 30 årslag i Tönsberg, genom att jag tog hans arbetspass på söndagmorgonen. Själv hade jag mellanvakt och var därmed på jobb från 8-21... plus fredag dag, lördag kväll och måndag dag. Med andra ord har jag bott på jobbet i helgen, varit där mer än jag varit hemma. Men jag gillar ju Bmgt... så vad gör man inte?;) Och med arbetspass som innehåller crocketturneringar (jag vann!), backgammon-maraton (jag vann!) kuddkrig med spännande kollega (oavgjort, men jag tycker att jag vann ändå..), och massa god mat, så kan ju inte tiden gå annat än fort. Trots inställd grillning, ett evighetsletande efter en parkeringsplats, brutna avtal från ungdomar, åskoväder och hur mycket regn som helst, så har helgen på jobb varit kanon!:)


Och såklart så finns det ett liv utanför jobbet. Jag och Karin gjorde i fredags en västkantrunda och i våra roller som psykolog och ortoped undersökte vi Odeon´s utbud. Tyvärr var det inte mycket att komma med. Jag saknade Lökka för mycket och vi avslutade kvällen med nattamat på en stentrapp. En mkt trevlig kväll dock!:)
Frukost i parken med Maria blev det på lördag förmiddag. Tokvärmen intog återigen Oslo och timmarna innan ösregnet tillbringades i solen, med hopp om att återfå junibrännan innan Valle. Två pils på Fru Hagen efter avslutad vakt på lördagen i mkt trevligt sällskap hanns även med. Och helgen avslutades helt med lite rödvin hemma hos Maria på söndagkvällen. Trevligt trevligt trevligt!

Ikväll är mina sambosar på Springsteen-konsert, och jag tillbringar kvällen, efter ett svettigt träningspass, med Leonard Cohen och njuter av att inte göra någonting överhuvudtaget. Iallafall i 5 minuter... snart måste det hända något!;)  


Kära återseenden:)

Sommaren har äntligen återvänt till Underbara Oslo! Termometern visar över 20 grader och nu finns möjligheter att återskapa den junibränna som man lyckades få innan regnet drog in över landet. Känns bra med tanke på att jag ligger på en strand i Valencia om 2 veckor och inte vill vara Den Vita Turisten där...:) (det ska ju faktist Fab. Emma stå för, hihi!)

Idag får jag det finaste besöket här i Oslo! Min darling Erykah med familj kommer hit i dagarna 2. Det ska bli underbart skoj! Inga fasta planer är satta, men jag tippar på att det blir mycket strosning och njutning i solen. Jag ska även mysa massssa med Världens Sötaste Fille!!:D Förra gången Erykah gästade Oslo var 17e mai helgen 2003, och då blev det en hel del rödvin, madrasshoppning och svarttaxi. Vi var nära att köpa en bil för 10 000kr mitt i natten, eftersom det var värsta klippet! Jag tippar på att det inte blir så mycket bilköp denna tripp, men det kommer helt säkert att bli 2 underbara dagar!:D

Annars så är det mest jobb som står på schemat. Men det passar mig ypperligt! Dagarna är väldigt blandade och innehåller allt från parfymgissning, lek med cykelpump (som egentligen inte är en cykelpump...) häng i hängmattan, och såklart en massa seriöst miljöarbete!:)  Igår på jobbet bevisades att det behövs en naturlig balans kvinnor och män på plats. Med tre pinglor på jobb var avsaknaden av testosteron väldigt markant. Tur att nattvakterna jämnade ut det!:) Jag har även fått min första lön från Oslo Kommun och jag gillade både den och min titel på löneslippen...:) 

Och till sist... så är gränsen hårfin för att ett intresse ska kvarhållas. Jag kan konstatera att när det inte längre är spännande så vill man inte ha det. Men så är det väl, att man vill ha det man inte kan få och när man får det så vill man inte ha det? Hmm...

RSS 2.0