Äventyr och träffande poesi

Idag började min och Annas äventyrsrunda här i underbara Oslo! Dealen är att varje vecka ska vi göra någonting nytt. Det kan vara så litet som att äta glass på ett nytt ställe eller hoppa av trikken på en hållplats som vi aldrig har hoppat av förut, till att gå på en ny restaurang, se en ny stadsdel etc etc. Det kan alltså vara vad som helst bara det är någonting nytt! Dagens äventyr var att åka ut till Sandvika Storsenter och strosa/shoppa. Vi hade dock båda varit i det köpcentret innan, så det var inte utmaningen. Men äventyret var att vi i kombination med att vi åkte från stan för att shoppa, och att vi åt middag på nyöppnade Bölgen&Moi Food Garage. Ett mkt bra val visade det sig, mkt gott på menyn att välja mellan, bra priser å en skön atmosfär! Till maten, som för mig bestog av laxburgare med klyftpotatis och römme, blev det ett glas rött som smakade underbart gott!:D
Shoppingen blev för mig lite smyckefynd på Accessorize, var hyfsat sugen på några väskor också, men jag höll hårt i Visakortet och nöjde mig med lite glitter istället!:) Hittade även flera par schyssta skor, men jag fick påminna mig om de 12 paren som jag redan har här i stan,, hrm. Jag är btw kung på att shoppa fynd. Igår var jag på Gina och fyndade 2 snygga klänningar och en topp för sammanlagt 200:-, som det ska vara för en student med andra ord!:) Me like! En sundae med chokladsås på McD blev det också innan tåget hem. En mycket trevlig eftermiddag!!

Idag har jag tagt tag i en sak. Frågat efter en förklaring. På ett väldigt trevligt sätt förstås eftersom jag är en väldigt trevlig person.;) Men om man inte spelar spel så är man ärlig. Så det så.

Igår blev jag bjuden hem på middag till Silje&Jarle, och imorgon kommer Maria Ly till stan!:) Alla kära vänner gör mig lyckliga och förgyller staden ännu mer!!:) Något annat som förgyller mina dagar är Band of Horses. Jag säger bara ahhhhhhhh!!!

----------------------------------------------------------------------------------

Ibland kommer ord helt lägligt. På t-banan satt det uppe reklamskyltar med poesi. Den framför mig löd; 

Innbying

Vil du gje meg handa ved månens skin, 
lauv du er  - 
Under open himmel. Over open avgrunn

Som lauv
er du og eg
Fort skjelvande
og fort borte.
Kom -
 

Independent Saida

Att vakna en sovmorgonssöndag med solen lysande och klarblå himmel är en sak som verkligen kan pigga upp. En prommis i solskenet i Vigelandsparken bland 100 andra lediga själar som vill ut och njuta av en tidig vårdag var en ypperlig start på dagen. Att det fallit några cm snö inatt gjorde bara parken ljusare och jag bortsåg från den motsägelsefulla vårbilden som det egentligen var. Idag var luften till för att andas och solen till för att värma ansiktet.
Tillbringade lördagkvällen tillsammans med min gamla Oslosambo Karin. Trevlig tacokväll med ventilering stod på schemat. Bodde ihop här i stan under delar av 2002 och 2003, och vi häpnade över hur länge sen det var och hur mycket som hänt sen dess,,, tiden flyger verkligen! Att jag skulle komma att uppskatta ett riktigt kök, ett vardagsrum och en soffa så otroligt mycket trodde jag inte. Men när man lever sitt liv på 15 kvm och delar kök och bad med upp till 10 andra människor är man verkligen glad för det lilla hemtrevliga personliga man får!! En egen lägenhet är grymt underskattad, men med tanke på att jag ska tillbringa ett x antal veckor i denna provisoriska lya så får jag förtränga alla drömmar efter Världens Skönaste Säng och Världens Skönaste Soffa som väntar på mig i Öset, annars blir det inte lätt.

Som den independent woman som jag är, är det viktigt att man kan se om sitt eget hus. Därför var det bara att bege sig till Classes för att införskaffa ett skruvmejselset när saker börjar gå sönder i lyan. (Se nedan). Otroligt teknisk börjar jag dessutom snart kunna kalla mig. Ett införskaffat headset och installation av Skype och kontakten med alla underbara vänner världen runt ska hållas hårt!

Negativa saker med kollektivlivet; Att folk av någon äckligt sjuk anledning inte kan städa efter sig på toan. Fartränder Alabama eller hade de ens spolat,, ?! Jag flög ut innan jag ha se förmycket. Har inte sett till några 3åringar som håller på att bli toalettränade, så vet inte riktigt vilka dessa individer utan allmänt toalettvett är,, suck, bläks och kräks!!!

Positiva saker med kollektivlivet; Att när man är som mest sötsugen på allt som innehåller socker och skulle ge mycket för att få bada i morotskakeglasyrkräm, så står det en hallonpaj i köket med en trevlig lapp som erbjuder alla att smaka. Nydligt, helt enkelt nydligt Alabama!!:)

Ibland vet man bara vissa saker innan de händer. Som tillexempel att min klädhängare skulle ramla ner 1 minut innan den verkligen gjorde det. Att skrikiga galna kvinnan skulle med min trikk och att jag skulle se henne efter praktiken också. Eller att ett sms kommer att lämnas obesvarat. Helt enkelt saker som man bara vet.  


Om att hålla andan och hålla händer i språnget

När solen lyser ute och himlen är helt blå känns det som att det aldrig någonsin kan bli molnigt. Lika förvånad blir jag varje gång att vädret skiftar så fort. Senast jag kollade var det ju helt klart. Sen blir det oväntat minusgrader och halkigt ute igen. Då är det lätt att halka när man är ute på promenad. Jag längtar efter våren, vill inte ha min tjocka jacka längre. Vill sitta ute i solen och bli varm i ansiktet. Vill hålla andan tills våren kommer för att sedan få andas igen.

Att jag kan mer än vad jag tror är också en sak som förvånar mig ibland. Ibland måste jag påminna mig om hur gammal jag är. Jag vet ju att jag kan, men ibland är det lätt att glömma bort. Men det visar sig mer i mitt eget lugn inför situationen. Jag ser ju trots allt inte ut som någon som man behöver hålla i handen. (Även om jag vill det ibland, men av andra anledningar.)

Ibland är det helt enkelt härligt att höra att man är världens bästa. Tack underbara du. Det kan vara lätt att glömma när solen går i moln och det känns långt till våren.


Så var man igång då,,

Så har då livet börjat här i Oslo. Men idag har varit en riktigt tokslödag! Inte mig emot dock, var trött alabama igår kväll. Gårdagen blev bizzy från morgonen, en prommis ner till Majorstuen för att inhandla frukost samt för att hitta kortaste vägen ner, tänkte att jag skulle ta t-banan hem, men såklart var den försenad och jag fick skippa frukosten och gå direkt till mitt möte med den internationella koordinatorn här på skolan. Jag skulle registreras och få lite info. Först var det ju ett projekt att hitta hennes kontor, men jag frågade runt lite och hamnade tillslut rätt. Det första jag fick göra var att bli registrerad som student här, vilket innebar att en bild skulle knäppas och ska sitta på mitt studentkort. Till saken hör att jag var osminkad, å rödblommig efter min stressprommis, men här fanns ju ingen tid att fixa sig,, och fulare bild på ett studentkort har nog aldrig skådats. Jag kan bara hoppas på att jag aldrig behöver visa det. Någonsin. Har egentligen inga problem att visa mig osminkad (hos vissa går ju osminkat och mysbyxor hem) men det finns ju gränser på hur ugly man kan bli och hur små ögon man kan ha,,, jag funderade ett tag på att "tappa" bort kortet, men kom fram till att jag säkert inte skulle få ta nån ny bild då, eftersom detta är den digitala tidsåldern skulle de ju bara printa ut min gamla bild igen. Jaja,, den som skulle råka få se kortet får sig nog ett gott skratt iallaf! Eller ett skrik kanske, haha!
Efter rundvandring till bibliotek, matsal, kapell och min praktiksamordnare på skolan bar det iväg ner på byn och en tur med Ikeabussarna ut till Slependen för att införskaffa lite köksutrustning. Ett trevligt tidsfördriv, men jag hade lite bråttom så gled igenom hela butiken på 30 min tror jag. Inhandlade tallrikar, glas, bestick och lite annat nödvändigt. Redan här var jag toktrött och somnade på bussen hem. (Liza aka kan-somna-vart-som-helst)
En snabbis hem och sen bort för att möta upp min praktiksamordnare på skolan. Vi åkte sen bort till min praktikplats. Rusningstrafik, vi hade komit fram snabbare om vi tagit trikken! När vi äntligen kom fram så fick jag direkt träffa min handledare, men hon hade bara tid att träffa mig i 10 min, sen skulle hon sticka till New York. Men vi pratade lite och jag fick mycket bra vibbar. Hon kommer inte att komma tillbaks förns nästa onsdag, så jag kommer att gå första veckan utan henne, men jag är inte orolig. Hälsade på två andra som jobbade där, kommer såklart inte ihåg något namn, men de verkade trevliga iallaf! Å jag fick genast onsdagen fri, skulle istället börja på torsdag klockan 8. Min praktiksamordnare sa genast att hon fått intrycket av mig att jag verkade väldigt självgående å inte behövde en hand att hålla, å det kändes ju bra iallaf, haha! Men hon påpekade också att jag inte alls såg ut att vara 27,, men det är ju inte heller nåt nytt!:) Det är en till kille som ska ha praktik på min plats. Han börjar inte förns om 2 veckor, och han var tydligen bara 22. Praktikplatsen hade efterfrågat dom som var lite äldre, och han hade precis blivit godkänd.  
Efter snabbvisiten gick jag genom mysiga Grynerlökka ner på stan, en sväng in på gamla goda Oslo City, där jag tillbringat 2 år i en hektisk och kaotisk butik. Känns som så länge sen!! Jag ska gå in nånting snart och hälsa på min gamla chef. Hon hade meddelat Maria att hon vääääldigt gärna ville att jag skulle komma in, så såklart!:)
Träffade även flera av mina grannar här i korridoren igår. Dom verkar alla trevliga och lugna. Tror inte att de kommer att göra så mycket väsen av sig alls. Men det är ju skoj att ha fått hälsa på dem. Vi delar ju ändå kök och bad allihop,,, Blev en rätt tråkig middag å sen ett gäng avsnitt av Sex and the city. En perfekt lugn kväll. Var toooktrött å somnade på 2 sekunder sen.
Idag blev det sovmorgon och sen en prommis runt Vigelandsparken. Hade fallit ett mkt lätt snötäcke över byn inatt, så halt alabama var det ute också. Jag längtar så himla mycket tills parken är grön och det är varmt ute, och jag kan ligga på en filt å slappa i solen där, ska bli nydligt!!:D Sen har läsning av skönlitterär bok stått på schemat. Underbart att slippa kurslitteratur och bara få läsa för nöjes skull!! Mer upptäcktsfärd idag också, hittade en t-bane hållplats som ligger ännu närmare än den jag först hittat, börjar ju nästan bli för enkelt detta,,;)

Men imorgon är alltså första dagen på praktiken! Ska bli spännande men ändå lite nervöst. Är ju alltid så innan man vet alla rutiner. Men samtidigt kommer tiden att gå fort eftersom det är så mycket att sätta sig in i. Ska bli skönt att få komma igång iallafall, jag vill ha struktur på dagarna! :)

Och till sist är det en uppmaning till mig själv, jag måste sluta att bli så påverkad av saker! Ibland är det så jobbigt att tänka för mycket, och har man ingenting att koppla bort tankarna på kan det bli för jobbigt! Att läsa mellan raderna och att tolka för mycket in i ingenting är bara dumt, men så svårt att låta bli. Men när det finns en skilland, hur ska man annars tänka?

Kvällens lilla belöning till mig själv blev en Piano sjokolade pudding med vaniljesaus. Så sjuuukt gott! På detta plan är Norge härligt farligt underbart!!

Lilla Liza i underbara Oslo!:)

Då kommer härmed första inlägget av Oslobon Liza! Kom till staden vid 15 idag, å det är lite roligt, men varje gång jag hoppar av tåget på Jernbanetorget känns det som att jag kommer hem. Inga jobbiga eller konstiga känslor, utan bara lugn och lycka övar att vara tillbaka. Jag är hemma!:) Anna kom och mötte mig som tur var, så att jag fick hjälp med mina små nätta väskor (läs: nooooot!), å vi tog en taxi upp till Diakonhjemmet och mitt lilla studentrum. Det var fräschare än vad jag förväntat mig, ser riktigt skapligt ut, är väl kanske 15kvm och innehåller en säng (med väääärldens största kudde,, fick knappt plats i örngottet, måste vara nåt gigantiskt alabama mått,, men den är stor och tjock, så perfect för mig!) ett skrivbord, en stol, en lådhurts, en bokhylla å ett skåp där det finns handfat och spegel i. Det är ju så skönt att ha på rummet eftersom dusch och toa är i korridoren, å då slipper jag ju springa ut dit för minsta lilla grej. Det absolut bästa för internet-beroende lilla mig var ju att det stog ett modem redo att användas direkt på skrivbordet, så var uppkopplad 30 min efter ankomst, haha! Känns mkt bra att direkt ha kontakt med omvärlden!:) Blev direkt en uppdatering på bloggar å annat som jag missat i helgen.
Har inte sett till någon av mina korridor-grannar, men det lär jag nog göra imorgon. Kan ju bli intressant. Men bara de städar efter sig i köket är jag nöjd,,;)
Firade denna första kväll här i stan med att gå på Delicatessen med Anna och Josefin, mkt mkt gott, as always! Men jag var ju tröttttt efter helgen å allt resande, så vi bröt upp vid 22 och sa godnatt då. Planen för morgondagen är att jag ska bli registrerad här på skolan samt att jag ska träffa min handledare på praktikplatsen på eftermiddagen, vilket ska bli mycket spännande! På onsdag sätter ju allt igång. Det är dock skönt att jag får en hel ledig dag imorgon också för att komma ikapp mig lite med olika saker. Eftersom just denna delen av staden är ny för mig måste jag gå på upptäcksfärd imorgon medans det fortfarande är ljust. Höll ju på att gå vilse på parkeringen här utanför bara för att det var mörkt, när jag skulle ner på stan tidigare. Bor dock ca 10 min gångväg från underbara Majorstua, så det är ju kanon!:) Detta kommer helt enkelt att bli toppen!:)

Men innan Oslo har jag ju haft en mkt mkt trevlig helg i Sthlm. Kanske lite för lite sömn, men det är det värt! Har florerat mig med smålänningar hela helgen och fått öva på mitt småländska tal, ökat på skrattrynkorna en hel del, vunnit överlägset i 31 (hahaha!!!), lärt mig vad coke on the flow är, upptäckt nya mysiga söderställen, fått vetskap om hur man tapetserar om ett kök, bejakat min kulturella sida och konstaterat att verkligen vad som helst kan få kallas konst! Vackra leenden gör mig glad och underbara vänner är det bästa som finns! Att tiden ska flyga fram gör mig dock ibland mörkrädd, men det är just då det gäller att fånga den. Tack för i helgen och hoppas att vi ses snart igen!:)

Å til sist, för alla som undrar; det slutgiltiga blev 12 par skor, 6 jackor och 7 väskor. Say no more!:) Hihi!

Sayonara Öset!!

Nu, om 2,5 h lämnar jag Öset för en ganska lång tid. Praktiken hägrar i underbara Oslo och jag ska äntligen flytta tillbaka!!:D Det ska bli så sjukt kul att komma dit igen och under lång tid få träffa alla underbara pinglor där! Att börja praktisera igen ska äver det bli så himla kul å spännande! Nog med teori nu!!
Att lämna Öset är dock inte helt smärtfritt, även om det inte känns som att jag ska åka på riktigt, känns ju som att vi har vanliga föreläsningar på måndag, å såklart kommer jag att träffa alla igen då! Känns inte som att jag tar alla hejdå på allvar (tycker förresten inte att det är hejdå, utan såklart på återseende!).
Men nu är jag verkligen på väg! Lägenheten är utflyttad och städad. Fina lyan på Upper West Side står tom och ekande kvar. Just nu bor jag i mitt berg av väskor på Lower East Side hos Karo, å det har ju gått hur fint som helst! Tur att jag får hjälp ner till tåget, å att Karo har sett till att jag har med mig en sopsäck - ifall mina väskor spricker!! Men jag är ju packdrottning Alabama, så detta kommer att gå finfint!:)

Det första äventyret som jag längtar mest till är dock Sthlm nu ikväll!! Spännande möten som varit planerade i kalendern rätt länge nu ska äntligen bli av!! Så sjukt kul! Å jag kommer att vara ett litet nervöst vrak, men det får jag bjuda på! Haha! Kanske firar med lite vin på tåget ner så att jag håller nerverna i schack,,;) Tack Lina för din fina present, hångeltuggummin behöver alla!!:D

Nämner inga namn, vill inte glömma någon, men ni vet vilka ni är alla underbara människor som jag kommer att sakna! Men kom ihåg att alla är välkomna till underbara Oslo, och staden och jag tar emot med öppna armar!! PUSSSS!!

The final countdown och rosa spontanitet!;)

Måndag! Sista måndagen i Öset! Imorg är det sista tisdagen, å nedräkning hela veckan. Å snart, snart, om 4 dagar sitter lilla Liza på tåget till Sthlm med ett ton packning och vinkar på återseende till good old Öset! Mot nya äventyr!!

Jag fick en stresschocksreaktion igår, asjobbigt! Kändes som att jag hade allt kvar att göra, även fast möblerna var flyttade, så den biten är borta. Men resten är kvar, plus en 10 sidor lång hemtenta,, det som är bästa medicinen då är att skriva en strukturerad lista över allt som ska göras i veckan, plus även vilken dag sakerna ska göras. Att man måste skriva in "fika med,,", "öl med,," och "middag med,," är helt enkelt ett måste! Ingen ska glömmas bort! Min sambo Helleny fick godkänna min lista och tyckte att den var bra. Sen gick vi och köpte oss varsin glass på Ok som ännu mer medicin till stresschocken. det funkade!:D Man får dock inte glömma andra mycket viktiga saker att skriva in i veckans "att göra-lista". Till exempel att vaxa benen på onsdag och att måla tånaglarna på torsdagen,,, lätt att glömma bort sig själv i all flyttkaos, men inte här inte!;)

Ikväll är vi 3 pinglor i lyan, som numera går under namnet flyktingförläggningen. Detta är ju inget namn som hör hemma på fina Upper West Side, men nu råder det undantagstillstånd här. Att sova på en 7 cm bäddmadrass kan framkalla både nackspärr, ryggont (aka ostkrokssyndromet) och skrattsalvor. Glassen förtärs i muggar och vattnet dricks ur matlådor. Att vi dessutom konstaterar att "tänk att det finns gubbar som vill göka i en sån här miljö - och dessutom betalar för det!" visar väl standarden på vårat boende just nu,, hmm!

När man är såhär bizzy som jag måste man ibland tacka nej till andra evenemang som tillexempel att följa med min man till idrottsgalan. Zlatte tog ju hem Jerringpriset samt årets manlige idrottare ikväll. Grattis baby! Men även om man är världens bästa så får man ibland trängas lite! Å inatt får han sova mellan mig, Karo å Helleny! Haha!

Saker som förgyller ens vardag behöver inte vara så stora. (Jag är ju faktist glad för det lilla!) Men en extra ansträngning som inte kostar något kan göra lilla mig väldigt glad en fredag vid lunch. Att fina nya överstrykningspennor kan göra mig så glad trodde jag inte. Kanske hade det att göra med att mina nya pennor är rosa, eller så kanske det var något annat,,?;) Ett mycket bra initiativ tycker jag iallafall!:D

Ett obefogat ingripande

Jag har blivit varnad. Två tjänstemän vill göra ett ingripande enligt LTM (Lagen om tvångsomhändertagande av mobiltelefon) och LTD (Lagen om tvångsomhändertagande av dator). De anser att mitt sms och msn:ande är skadligt för mig. De åberopar både beteende och miljöskäl. Jag protesterar! Med tanke på att jag har uppfyllt mina pluggmål hela veckan (vilket inte iallafall en av tjänstemännen har) trots flitig sms och msn-aktivitet tycker jag att anklagelserna saknar grund. De borde ju istället uppmuntra aktiviteten eftersom jag med ett ännu större leende på läpparna än vanligt sprider glädje och positivitet runt omkring mig. Dock har jag fått skavsår på smstummen av den nya mobilen som jag införskaffat,, det kan ju möjligtvis ses som ett skadligt beteende, men precis som med nya skor tar det ett tag innan man har vant sig vid de nya knapparna på mobilen. Att jag är uppe i 391 skickade sms på 10 dagar tycker jag inte är något överhuvudtaget att bry sig om,,,

För övrigt så är det inte lätt att vara cigarett-bitch när personen, som enligt sig själv ska sluta röka, tjuvröker med andra människor när jag inte är i närheten. Tanken med själva cigarett-bitchandet försvinner ju då. Som en drastisk åtgärd frös jag de två resterande cigaretter tills pinglan kommer å hälsar på mig i Oslo. Hårt mot hårt!!

Och till sist fick vi lite klarhet om lappen från i lördags. Det visade sig att Bästa Gruppen/Supermodell-Carin hade lite koll på läget där. Saken hade tydligen varit sjukt kul och bloggämnet var bestämt. Att vi alla glömde vad det var medans jag skrev ner det är ju bara sånt som händer. Men jag undrar fortfarande vilka det är som ligger, vilka som spolar och vilka det är som blir liggna med. Hmm,,,


Seriös alabama!

Seriösa veckan är igång! Det är pluggning alabama som gäller! Det, och packning, flyttning å städning! Schemat är fullspäckat och noga planerat; flyttning av möbler lördag, flytta till Karo onsdag, packa ur, städa ur, säga hejdå Öset,, på fredagen, å där emellan skriva 10 sidor hemtenta å ha 2 bokseminarier på engelska. Peice of cake!! Med detta schema kan det inte gå fel!! Planeringskvinnan har antecknat den nya kalendern full, och ett schema är till för att följas!;)

Å eftersom man inte varit så tokambitiös under jul å nyår får man läsa lite extra fort nu. Platsen är inte sköna soffan denna gång, utan biblioteket! En mkt trevlig plats att sitta på egentligen, roliga människor går förbi, man är social, och man får faktist rätt mycket gjort! Somningsrisken är mindre eftersom det inte finns någon soffa att luta sig tillbaks i (dock fåtöljer, men dom har jag undvikit!), men blir man trött så blir man, och då får man helt enkelt nappa på det hårda träbordet i några minuter. Så är det bara!

Dock finns det en trevlig sak som hindrar pluggandet i biblan. Men i detta fall spelar det nog ingen roll vart man sitter, så länga man har täckning för mobilen. Att små pling (läs; vibratorljud, är ju i biblan!) bidrar till en aning okoncentration får man ju nästan bara bjuda på. Speciellt när det är så trevligt. Mina smsfingrar är ömma, och jag har nog slagit ett personligt rekord i 218 skickade sms på en vecka. Thank god för 30 smsfria dagar,,;) Men humöret är på topp och plingen förgyller kalla mörka dagar!:) En uppmaning i pluggmörkret till er alla som vill ha ljusglimtar; Keep on plinging!;) Haha!

Å jag utvecklar ständigt mina talanger; kan härmed utnämna mig till språkexpert! Att veta vad lase, krabba, lue och leabröten betyder är i sig en konst. Men bit i detta kära läsare;  heraluen ska ha meraftan på hin sian gärdet. It´s the shit!;)

Jag vet att jag kanske tjatar, men jag måste vidareutveckla frågan åter igen: Är det dags att sluta gå på krogen när man under dagtid på skolan blir bjuden på födelsedagsfest hem till en krogvakt???

Så sjukt kul!!:D

Födelsedagskalas kan bli sjukt skojjiga ibland. Till exempel det jag var på igår! Kandy fyllde hela 22 år och det skulle ju såklart firas! Middag å rödvin intogs på Lower East Side. Snart kom Bästa Gruppen-Carin med en godiskaktus och Sanna & Jocke entrade även dem födelsedagsresidenset. Som de supportrar vi är blev det hockeyfinal för småkronorna kl 20. Hejjarklacken var på topp! Jag, som nyutbildad hockeyexpert fick även agera hockey-bitch åt ett annat hockeyfan som pågrund av snöstorm inte kunde kolla på matchen. Så jag rapporterade resultat och händelser. Nästan lika bra som en kommentator!:)
När krogen lockade plockade vi upp Soffan efter vägen och begav oss till O´learys. Baren intogs givetvis på en gång och det blev mingel och dans. Humöret var på topp hela kvällen och det var bara helt enkelt sjukt kul!

Kvällen bjöd på mer eller mindre galna eskapader där vi konstaterade att det är inte alla som har allsvensk slipning på sina skridskor, men om man har det är de ju grymt vassa och därmed kan isen spricka och man plumsar rakt ner i vattnet (OM det inte är asfalt under,,) Och om man saknar inspiration är det bra att bo i Öset, för där har man butiken rätt ner på stan! En annan smart sak är att bli fotad i sin flygvärdinneoutfit med dragkedjan lite väl långt nerdragen,, men sånt går ju hem ibland också,,;) Att foton kan förvilla är en sann sak. Trots små bröst kan de ibland uppfattas som modell större, ja till och med bli förväxlade med ett ben,, men jag vet bestämt vart jag har mina ben och kunde snabbt klara ut missförståndet!;) Vi fick även bekräftat att Newcastle är den mörkaste ölen Olles har att erbjuda. Men den duger ju fint åt oss!:) Och kriteriet för en Hott Kille kan man mäta med hjälp av snigelranden i trosan. Så det så!;)

Ibland kan det vara smart att skriva ner olika saker som man vill komma ihåg till dagen efter. Att man när man hittar lappen inte har en susning om vad man ville säga med detta är en annan sak. Kvällens lapp var:

1) Ni som ligger med dom
2) Ni som spolar dom (tror att det står så, är inte helt läsbart)
3) Karo är 17

Alltså mycket viktiga saker att hålla reda på. Hrm,,

Kvällen avslutades på Macken, men innan dess hade vi gått hem till Soffan och blivit uppspårad av rikstönt.se och sen lämnat denne hos henne. Hon var mindre glad för det idag, haha!

Sjukt kul, bara så himla sjukt kul!! Precis så galet som det ska vara!!:D Grattis på 22 (17) års dagen Karo!!

In the review mirror

Ett avslutat år kräver sin lilla årskrönika. 2007 har varit ett spännande, bizzy, roligt, festligt och krävande år!

Åter till skolan i januari efter en höst ute på praktik. Bosatte mig även här i stan efter 4 års frånvaro. Flytten var inte helt enkel, men kände mig på en gång hemma här på Upper West Side. Sen fylldes våren av kämpiga kurser, jobbiga tentor men även inspirerande människor och massa massa massssssa fest!:) Skiweek satte ribban för hur året skulle fortsätta att se ut, och den ribban var inte låg vill jag lova. Vi firade att vi hade gått halva utbildningen med en Over The Top-fest när våren började komma och efterfester blev ett stadigt inslag på helgerna, den ena galnare än den andra,,;) Vi blev stammisar på Bishops och bästisar med alla vakter, haha!

Sommaren fylldes av jobb, lite sol, mycket fest och Oslo!:) Hann även med en galen kväll på Gatufesten med Kandy, och en vecka på stråket och Yran. Plus lite diverse äventyr,, och att inte förglömma en titel som fotbollsexpert!

Hösten började med tema: festligheter. Nationer, studentyra, soppkvällar å traditionella utgångslördagar fyllde veckorna samtidigt som jag försökte läsa statistik, samhällsarbete och dubbla valbara kurser. En helt klart hektisk och stressig höst, men på något sätt har man fått allt att gå ihop och att det även har gått bra! Kanske just därför att det har varit den perfekta kombinationen Work&Play?;)


Relationsbiten kan sammanfattas med att jag har fått flera nya underbara vänner under detta år. Ovärdeliga vänner som har satt guldkant på tillvaron. Och inte att förglömma den redan existerande vänskaran som i de flesta lägen varit bestående. Att vissa saker inte blir som man tänkt sig är en sak som man får räkna med. Det kan inte finnas förklaringar till allt, och jag ser det enbart som den andra personens förlust. Istället för "ett framsteg blir ett bakslag" så ser jag det mer som ett bakslag blev ett framsteg. Detta år har inte bara gjort mig ett år äldre utan även starkare, på många olika vis:).

Summa summarum: 2007 var ett fabolous år, jag har skrattat som aldrig förr!! Men har en känsla av att 2008 kommer att bli snäppet bättre!!


Nu är det då ett helt nytt år och nya äventyr kommer på en gång. Flyttar ut ur min kära lya om 2 veckor och tar mitt pick och pack till favvisstaden ♥Oslo♥ där en ny spännande praktikperiod ska inledas. Att få komma tillbaka till Anna, Maria, Maria, Silje å resten av pinglorna där ska bli underbart kul. Att dessutom få komma hem (läs: Oslo) igen ska bli fantastiskt!:D
Men självklart innebär en ny praktikperiod att jag kommer att skiljas från mina vänner i klassen. Det kommer att vara tråkigt och jobbigt. Kommer att sakna att hänga vid kortdragarmaskinerna, sjunga S.I.L på efterfesterna, dela på en XL-kebeb kl 3 på natten å massa massa annat! Men tiden kommer nog att flyga fram å till hösten möts vi ju igen för den sista terminen innan vi är klar med denna utbildning! Shit!

Inga nyårslöften inför 2008, utan mer bara ett fortsatt tänkande att jag ska njuta av livet och göra saker som jag själv mår bra av. Jag ska tänka på mig själv och såklart fånga dagen!;)


2008!

Ett nytt år kräver en ny bloggdesign och ett nytt foto tycker jag! Designen var väl inte den mest fantasifyllda, men den bästa jag kunde hitta just nu. Få se om jag klarar mig utan min favoritrosa design,,;)

Året har bara börjat men det känns redan mycket bra att det är ett nytt år! Känns helt ok att lämna 2007 bakom sig och jag är redo för alla nya äventyr som 2008 har i åtanke åt mig!:D Tjohoo!!

Bada tunna is the shit!

Nyårsafton 2007;

Location; Duved, Sverige
Company; Världens bästa Stina med familj och vänner
Outfit; Svart klänning, coctailinspirerad, senare bikini
To eat; förrätt: baconinlindade fetaostfyllda dadlar, västerbottenostpaj. Varmrätt: fondue, hemgjord potatissallad, olika såser. Efterrätt: cheesecake med hallonsås. YUMMIE!!
To drink; Öl, rödvin, skumpa

Sån himla trevlig kväll! Allt blev toklyckat, trots toalettjall, vattenbrist, trängsel och andra saker som hör till! Var så himla skoj att äntligen hälsa på min fina Stina. Vi åt och drack otroligt gott, skålade in det nya året, bevittnade en förlovning (inte min, haha!), skrattade och pratade gamla minnen. Att bli kompisar när man är 16 år gör ju att man har en hel del roliga och galna minnen,,;)

Kvällens bästa grej var iallafall badtunnan!! Den fylldes och värmdes upp under kvällen (med lite hjälp från grannens brunn,, host host,,) och efter tolvslaget hoppade vi i småbikinisarna och entrade tunnan. Att 10 pers ryms i en badtunna är nu bevisat, trångt å mysigt blev det iallafall!:) Å så sjukt skönt! Jag skulle ha kunnat sitta kvar i tunnan än idag om det inte blev så jäkla varmt. Några minusgrader i luften var ypperligt. Tillslut hängde jag över kanten för att vattnet var så varmt. Måste nog införskaffa mig en egen tunna. Har redan ett villigt badsällskap!:)

Sen blev det upptäcksfärd i skogen à la Liza& Stina med bikini, morgonrock och snökängor, måste ha sett rätt roligt ut om någon skulle ha mött oss,, haha!

Blev väckt imorse av först en tokgosig kisse å sen av lill-Elis som vaknade. Eftersom pappan i huset hade morgonpasset kröp jag ner hos Stina och fortsatte min sömn där. Blev sen väckt av Soffan som ringde och berättade att hon bara var ett par kilometer från mig,, hon borde ha befunnit sig ett par mil ifrån, men vad som helst kan ju hända en nyårsnatt,,;) Sen kom en väldigt kramsjuk kille och joinade oss i sängen, mkt mysigt att få gosa det första man gör det nya året. Synd bara att han är 25,5 år yngre än mig,,,

Hur som helst, hur söta än kidsen är så är jag rätt glad att jag inte har egna. Tidskrävande är ett ord jag kan använda. Men man hoppas ju att det ska vara värt det när man en vacker dag står där med en eller fem,, haha!

Övrigt att notera är att det är poppis att ringa till folk när man endast är iklädd en blöt bikini,,;) Å jag har antagligen dragit på mig blodförgiftning så här på det nya året. Ett fall i skogen i natten ledde till sårskador. Jag tycker mig skymta ett streck från såret som börjar leda mot hjärtat,, kanske jag som behöver livräddning denna gång,,;) (läs: dramaqueen)

2008 är nu inlett, ska bli mycket spännande å se vad det har att erbjuda. Me like it so far!!;)


RSS 2.0