Om att kanske kunna rädda världen

Att längta efter människor som betyder mycket är både härligt och jobbigt. Det är härligt att tänka på hur mycket man tycker om dem å hur mycket de betyder. Men när man inte får träffa dem, krama dem eller skratta med dem är det jobbigt. När alla känns så långt borta är det svårt att glädjas åt allt man har och uppskatta all den lycka som egentligen finns i ens liv. Men i slutändan är det ju ens vänner som betyder allt, så det är ju inte så konstigt.
Min saknad kommer dock att bli lite stillad på torsdag när jag äntligen ska besöka min darling Helleny i E-town. En helg i den omtalade staden med ett löfte om det bästa ögongodiset som kan erbjudas! Jag längtar!! :)

Idag har jag förvånats över att byråkrati inte behöver vara så strikt. Att extra tid för att få alla papper i ordning inte alls är ett problem. Jag som våndats hela helgen och tänkt att mina stämplingsdagar är över,, men en vänlig själ på andra sidan luren gav mig direkt 21 extra dagar till komplettering. Tänk om det kunde vara så enkelt överallt? Att man bara kan få en massa tid sådär,,, måste ju vara en av det mest värdefullaste sakerna som man kan få! Och som man kan ge.
Samtal nummer två gick också förvånansvärt bra. En miss i de små bokstäverna på kontraktet resulterade i en vit lögn som gick hem,,, en räkning makulerades och jag blev lycklig:). (Jag räknar med att det var min honungslena röst som förde mannen på andra sidan luren bakom ljuset. Såklart.) Min karma-övertygelse var dock inte helt nöjd, men hellre ett par nya stövlar från Bianco än pengar i sjön!

En sån här dag när man blivit överbevisad om att fiskbullar egentligen är gott (efter lite smaktvång från kocken), kört bil i Oslo, och fått den busiga pojken på praktiken att le, känns det som att man klarar det mesta. Rädda liv, överleva en eller tio hjärtestormar, eller överleva all saknad som ibland bubblar upp. Om man i praktiken klarar det eller inte är en annan fråga, men ibland känns det mesta bra, och då känns det som att man kan klara vad som helst!:) Jag är iallafall villig att pröva!

                  

Sick of being sick; om saknad, fjärilar och glass

När man är sjuk och det inte finns någon som tar hand om en (läs; förser en med glass, kakor, snorpapper, té, lagar mat, tappar upp ett skumbad, masserar och ligger sked) kan man lätt bli lite less och längta till alla roliga saker som har varit. Eftersom min influensa inte vill gå över har jag nu i två dagar saknat massa saker,, för det första min lya i Öset. Men kanske mest min sköna säng å min underbara soffa,, det är inte roligt att vara sjuk på 15 kvm i en 90-säng! Men jag har även saknat mina underbara Öset-vänner. Att springa över å snacka en massa blaj för att man har en halvtimme över är en underbar lyx som Södra Grön bjöd på. Nattliga promenader, helst dagen innan en tenta skulle vara inlämnad är också saker som jag saknar. Att gå på Olles och kolla på CL-matcher (och att på Olles till CL-matchen ta en spontanfylla på 12 öl är ju också saker som man kan sakna,,). Att ha en frys att fylla med exakt hur mycket glass som helst är en av de mest underskattade sakerna i världen. Alla som har en frysbox ska skatta sig lyckliga. Jag bor i Norge, här använder man inte sånna saker. SUCK!
Just nu känns det som att det är ett låångt långt avstånd till allt. Alla som jag vill träffa känns så otroligt långt borta. Varför kan inte alla underbara människor bo i samma stad? (Men då skulle förstås den trevliga upplevelsen av att få åka och hälsa på någon försvinna, men fråga är om inte det skulle vara värt det? Man kan ju resa tillsammans istället!)

En annan sak som jag saknar är fjärilar. När fjärilarna försvinner gör de ett enormt hål, för under tiden som de fanns har de skapat ett stort utrymme för sig själv. Det är ju ett utrymme som såklart ska vara fyllt med fjärilar, men det är inte alltid de stannar kvar, frivilligt eller inte. Tyvärr. Jag saknar dem å vill ha dem tillbaka! Jag hoppas på att våren här i Oslo är här för att stanna, för med vår så borde det komma nya fjärilar. Eller helst tillbaka.

---------------------------------------------------------------

Kvällens nöt för er att knäcka;
En glassberoende tjej som för tillfället är lite sjuk går till affären för att köpa clementiner och päron. Hon är dessutom fruktansvärt sugen på glass. Dilemmat är att eftersom det inte finns någon frys hemma så måste hon antingen köpa en liten tråkig glass eller en stor god bytta glass. Kruxet är att om hon inte orkar hela byttan så finns det ingen frys att stoppa den i, så glassen kommer att gå till spillo. Vad gör hon?

A) Hon köper en liten tråkig glass
B) Hon köper en stor god bytta glass och kastar det hon inte orkar
C) Hon köper ingen glass
D) Hallååå, kasta glass?! Hon köper såklart en stor god bytta och äter upp allt!:)

Rätt svar vinner en glassdejt med en glassberoende tjej.

Sweet Sthlm makes my weekend!

Efter en fabulous helg i Sthlm ligger jag nu nerbäddad på mina 15kvm å är risigare än ever. Jag blir nästan aldrig sjuk, men nu var det tydligen dags. Krasslig, snorig, hostig, febrig,, det är synd om lilla mig just nu! Blev till och med en sjukanmälan till praktiken, å det är inte ofta det blir det. Tror jag har varit sjukanmäld från jobbet max 3 gånger i mitt liv. Sånt tar emot för min del. Men samtidigt hade jag inte alls varit till hjälp på något plan, vad som än skulle göras idag, utan säkert bara smittat de andra, så lika bra att ligga hemma då istället!
Å dagen har tillbringats i horisontellt tillstånd nästan hela tiden. Sex and the city, té, nässpray, snorpapper, vatten och bisolvon har varit allt jag behövt idag.

Men från en trist släng av vårinfluensa till en uuuunderbar helg i Sthlm! Lämnade min huvudstad och entrade min semesterhuvudstad vid 22 på kvällen i torsdags. Självaste Valentindagen till ära. Det sista jag fick göra innan jag hoppade av tåget var att agera kräk-hjälp till en liten 5årig tjej som blivit lite åksjuk. Jag assisterade med vatten å pappersnäsdukar till den stackars pappan som fick händerna fulla och såklart hjälpte ingen annan till. Typisk svensk menalitet? Dagens goda gärning var utförd å jag tog t-banan till Kärran där fabulous Emma mötte upp mig. Satt såklart uppe i 2 timmar å pratade, ventilerade och diskuterade,,:) Of C!
På fredagen fick jag härlig sovmorgon när Emma smet iväg kl 6 för att spinna innan jobbet. Mkt mkt skönt att kunna ligga kvar å sova i 4 timmar till! Men har man semester så har man ju!;) Å har man riktigt tur så får man underbart gott hembakat bröd till frukost och de senaste tidningarna att läsa,, 5-stjärningt såklart!!  
En fika med Supermodell-Carin på söder och sen inhandling av mat, vin och allt nödvändigt till härlig Valentin-softkväll med Emma. Vi kockade och korkade upp! Å till dessert blev det våra Valentindejter Ben&Jerry! Cookie Dough och Fossil Fuel,,, say no more. Såklart var vi riktigt politiskt inkorrekta och åt upp båda byttorna. Splitt 50/50 rakt av. Underbart att dela glass med en lika stor glass-addicted själ som en själv! Här hymlas inget!:D  Glass å vin, kan det bli bättre?;)
Lördagen började med skön sovmorgon. Dock hade jag haft feber halva natten så inte fått så mycket bra sömn där, men mådde mycket bättre på morgonen. Dagens plan var Stadsmuséet på söder innan kvällens bjudning hemma hos oss. Vi åkte ut för att möta upp Emma&Robban, och skulle bara äta lite innan den kulturella lördagen började. Vi hamnade på O´Learys och bytte konst mot hockey, fotboll, skidskytte, mörk öl och vin. Å blev kvar där efter muséestängningstid. Men det gjorde inte så mycket tycke vi. Åkte istället hem lite extra glad och blandade oss varsin Coke on the flow. Ytterligare en sak att stryka från "att göra"-listan!;)
Planen för kvällen var middagbjudning i våran lya. Emma hade lagat fantastisk god västerbottenostpaj och mer rödvin förtärdes. Sen blev det "jag har aldrig" i vardagsrummet innan vi fick stresa till taxin somvanligt,, åkte ut till Eken på söder där vi drack Pink Panther och dansade. Ett trevligt ställe med kanske lite alltför stor köttmarknadvarning,, men det var skoj ändå! Vissa pinglor är mindre smartare än andra och ger ut sitt riktiga nummer utan att tänka på att ändra en siffra eller två,, andra pinglor tar det säkra före det osäkra och tar själv ett nummer, eller en mailadress,,;) Jag fick även prata engelska innan hemgång, och sånt är ju alltid skoj att göra när man är lite full. Då är man ju bäst på alla språk!:)
Söndagen blev inte många knop gjorda. Soffan hägrade och vi hann med lite Sex and the city innan jag packade ihop mina prylar, dejtade min syster på t-centralen lite snabbt och sen satte mig på tåget tillbaka till min nuvarande huvudstad. Har sällan kännt mig så risig och sällan varit så glad över att få sitta själv hela tågresan! Men med mitt kraxande å snörvlande å allmänt tokrisiga uppsyn så är det inte så konstigt att inge ville sätta sig bredvid mig. Vet inte om jag hade orkat leka räddande ängel vid nån kräks-incident heller,,,

Tiden flyger alltid fram när man har underbart trevligt! Önskar att tiden kunde stoppas och gå saktare när man vill det. Allt roligt som man längtat efter försvinner ju fortare än man hinner tänka. Men därmed ytterligare en anledning till att njuta♥njuta♥njuta av alla stunder, av alla dagar. Så att de kommer helt till sin rätt och får det värdet som de förtjänar!

Att ventilera, diskutera och prata är tjejer experter på. Att det är en nödvändig sak är självskrivet. Att man efter flera timmars ventilering ofta inte är ett dugg klokare är dessvärre inte så konstigt. Samtalsämnet är ju till 95% oftast killar, och hur är det möjligt att bli klok då? Dock kan man ju alltid låssas, och det känns oftast bättre efter lite utagering och goda ord från en god vän. Och den bästa slutsatsen är ändå att vad som än händer så är vi helt fabulous! :D

Närkamper och kärlek

Nu är jag redo för vad som helst! Har i två dagar gått en kurs i Håndtering av utfordrende atferd (på svenska betyder detta ungefär hantering av aggressivt beteende, typ). Har varit två myyycket lärorika och skojjiga dagar! Är nu närmast expert på olika grepptekniker, skyddspositioner, överrumplingsmanövers och massa annat användbart. Jag vet hur man tar sig ur ett strypgrepp, bitgrepp, fasthållningsgrepp, samt att jag har fått kunskap om hur man lägger ner och håller fast en aggressiv människa! Mycket mycket användbart! Som jag såklart hoppas på att jag aldrig någonsin behöver använda!:)
Kan bara tillägga att kurser som innehåller fysiska övningar och närkamper är mycket trevligt!:D  

Imorgon är det alla hjärtans dag. Men jag tycker inte att jag behöver en speciell dag för att säga till mina nära och kära att jag älskar dom. Det kan jag göra vilken dag som helst! Ni vet ju vilka ni är!:) Imorgon åker jag till Sthlm, från en huvudstad til en annan, för att ha en härligt mysig och skojjig helg med favvo-Emma. Vi ska pingla och fira varandra att vi är fabulösa singlar hela helgen! Dock har vi hotta dejter till helgen. Dom heter Ben&Jerry och jag vet att de kommer att göra oss lyckliga på alla sätt och vis!;)

♥Kärlek varje dag - alla dagar!! PUSS på er!!♥

Solen i ögonen!:D

Våren har kommit till Underbara Oslo! Igår blev det en superskön lördag i solen med Anna. Lunch på Youngstorvet och strosning på stan. Tunnare jackan var på och energin ökar i takt med att solens strålar lyser på mig! Dags för fler vårdagar nu!! No more winter!

Veckan har gått fort! Praktik mån-fred, mycket lugna dagar. Kidsen har varit skötsamma och inte så närvarande. Soffahäng, intressanta diskussioner och läsning har vi i personalen ägnat oss åt. Jag och min handledare gjorde slag i saken och åkte ivåg och klättarade i torsdags. Har inte klättrat på 3,5 år, inte hon heller som tur va, haha. Men vi var mkt flinka å det gick strålande! Nervöst från början, ja, men sen kände man sig som man aldrig gjort något annat!;) Att armarna skakade som tusan å att fingrarna krampade lite på slutet bortsåg vi ifrån,,;) provade även på buldring sen. Det var mkt skoj, å vid det laget var vi så modiga att vi slängde oss handlöst  (läs; sträckte oss lite extra) efter nya grepp. Vi ska försöka ta oss iväg 1gång i veckan, så beach 2008 känns ju redan som fixat!:) 

I fredags blev det några öl med Karin&c/o på Gloria Flames på Grönland. Ett schysst ställe med billig öl och trevligt sällskap! Jag motiverade en kille till att nappa på ett jobberbjudande i London. Förde helt enkelt mitt carpe diem-budskap vidare och jag tror han bestämde sig för att åka! Det som höll honom kvar här i stan var hans kompisar, men jag påpekade att om de inte fanns kvar efter ett år i London så var de kanske inte så bra vänner? Carpe diem-budskapet ska ut till alla, så är det bara!!! Våga carpa!!

Jag måste återigen komma till slutsatsen att jag antingen ser otroligt trevlig eller otroligt kunnig ut. Folk fortsätter att fråga mig om vägen, klockan, platser etc. Norrbaggar är ett härligt glatt gäng som inte räds kontakt, det är sant! me like Norrbaggar!:) 

Söndagen har varit mkt skön med första en prommis runt Vigelandsparken och sen skidskytte på tv´n. Det är ju lite tråkigt att man inte är hemma i Öset nu när VM går av stapeln där, men min favvis Poirée har ju ändå lagt av, men snygg-Wolf är ju fortsatt med,,,;). Hade varit skoj att se hur barlivet är med alla tusentals tyskar, ryssar, norrbaggar etc som flanerar i stan nu. (Karo, om vi hade varit där så hade du kanske fått byta fotbollsskorna mot pjäxorna?;P)

Ikväll är det söndagsburgare med Anna som gäller! Ett eller flera glas vin står även på schemat!;) Jag ska nog iklä mig något av mina reafynd från Gina som jag hittat i helgen. Klänningar och tunikor för 29:- gör mig mkt glad!:) Jag hoppas att våren fortsätter i veckan, har gärna solen i ögonen ett tag till!!;) Tjohoo!  

99%

Ibland är det helt enkelt inte helt hundra. Man kan ju tycka att 99 är nästan 100, och visst verkar det nära, så nära? Men ibland så bedrar verkligen skenet och 99 visar sig istället vara 100 mil ifrån. Den där lilla procenten som saknas kan vara den starka och avgörade som hindrar allt från att bli hundra och därmed komplett.

Idag är jag trött. Sent kvällspass med kälkåkning, våffelstekning och lite brottning följt av lite för lite sömn och dagspass med Roomservice-, Den Nakna Kocken- och Biljakt i storstad-influenser,, tydligen kan allt hända på min praktikplats och mitt cv kommer att innehålla både det ena och det andra efter denna praktikperiod. 99% trötthet, 1% envishet. 

Min sockerplan har inte riktigt funkat. Har varit duktig och stått emot alla impulser att handla upp hela butikens bakelseförråd,  men lätt har det inte varit!! Den planerade mättanden och avsmaken för allt som ser underbart gott ut har inte infunnit sig, tyvärr! Fick tillfredställa sockerbehovet med vaniljyoghurt ikväll istället. Inte riiiktigt lika gott, men det funkade. 99% sockercravings alabama, 1% motståndskraft.

Att en vägg inte alltd är en vägg, och att allt annat inte är vad det verkar vara är återkommande teman i vardagen. Att tro att man är säker för att senare få det motbevisat blir ett hål i kevlaret. Ska man våga lita på det man ser eller ska man måsta ifrågasätta exakt allt? Men det är ju det vi ska lära oss på denna utbildning. Att vara kritisk och ifrågasätta, inte förlita sig på tydliga, tillsynes självklara saker. 99% solklart, 1% mörka moln.

99 är inte 100, och det återstår att se om 99 är mer än 94. Kan kanske vara så. Eller så kanske inte. Frågan är om vi nånsin får veta det.  Jag skulle lägga mig tidigt ikväll, nu är klockan 00:20, jag börjar jobba om 7:40 h. 99% bristande disciplin, 1% hopp om att vara pigg imorgon.

Dagens dödssynd; frosseri

Slappesöndag Alabama har stått på schemat idag. Detta innebar sovmorgon, läsning i sängen, frukost, film i sängen å senare en massa avsnitt SATC. Underbart! Tog en prommis till Majorstua och ner över Bogstadveien, allt är ju stängt på söndagar, utom Platekompaniet, Seven-Eleven och Deli de Luca, men vad mer behöver man egentligen?;)
Mitt sockerbehov har nått smärtgränsen å då beslutade jag mig för att köpa godsaker så att jag skulle nå illamåendets gräns istället och därmed kanske bli spyfärdig nästa gång jag ser något som verkar innehålla socker. Sagt och gjort, det blev glass, gulrotskaka och sjokoladboller. Lite typiskt då när jag ska sätta tänderna i den sista sjokoladebollen, då har jag fått en med russin i istället,, bläks och kräks,, men det gjorde inte så mycket, var redan halvt illamående då,, Så få se hur långt planen håller i veckan!:) Nu hoppas jag att jag spyr och att jag aldrig vill titta åt ngt sött igen!:)

Igårkväll fick jag äääntligen mitt efterlängtande rödvin, haha! Middag hos Maria&Thomas stod på schemat, alltid lika superskoj å god mat å gott vin på det makes a perfect night! Det blev ett gäng flaskor å sen trippade jag in mot centrum för att upptäcka att sista banan hade gått. Blev en taxiresa hem för lilla mig. Har iallafall fått ett löfte om personlig chaufför vissa helger, Personellsikring is the shit!:)

Jag börjar fundera på om jag ser väldigt trevlig ut, eller kanske bara uppfattas som en klok norska? Vid flera tillfällen under min än så länge korta tid här i stan har människor kommit fram till mig för att fråga om saker. Vägbeskrivning, när t-banan går, vad klockan är, och annan viktig information. Att jag inte alltid kan svara på dessa frågor är en annan sak,,;) Förut har det snarare varit så att platsen bredvid mig i bussen är den sista som fylls, så jag undrar vad som föranleder att jag ser ut att sitta inne med alla svar denna gång,,? 

Att historier upprepar sig och mönster vägrar brytas ser jag och mina vänner gång på gång. Hur är det möjligt att det kan vara samma visa om och om igen? Varför kan inte fler fånga dagen och go with the flow utan att lägga alltför mycket allvar i alla handlingar? Vi uppmanar starkt till ett gråskaleperspektiv, inte ett borderline-svart-eller-vitt! Enligt J. Berg så kommer allt till den som vågar vara rädd. Men det borde ju vara tvärtom. Allt borde komma till den som vågar släppa taget om allvaret och leva istället. Men samtidigt är ju det omöjligt om inte båda vågar släppa taget,,, och så verkar det onekligen vara bestandigt.

Igår fick jag höra att jag är en som man kan tycka bäst om, trots att det finns väldigt många att välja mellan. Det gjorde mig glad så glad! Glad Alabama helt enkelt!! :D

Drittvaer!!

Även underbara Oslo har sina baksidor. Snöblandat regn i 2 dagar och gatorna blir till sjöar av slask. Såklart blir det problem på just min t-banelinje och jag fick vada ner till Majorstua och sedan sitta på bion med genomblöta skor,, suck! Min nästa investering blir helt klart ett par gummistövlar!!

Men, dagen har varit kanon. Praktikseminarie både idag och igår. Jag har fått träffa det gäng som läser socionom här på Diakonhjemmet och som ska ut på praktik tillsammans med mig. Dagen igår började lite struligt med att jag inte hittade salen jag skulle vara i. De i receptionen var inte till någon hjälp alls och jag hittade med lite tur min praktiksamordnare som kunde lotsa mig til salen där jag tydligen var en kvart sen. Jag hade fått besked om att vi började klockan 9, men det var tydligen kvart i istället,, Norge kör tydligen en akademisk kvart åt andra hållet istället,,;) Men eftersom det var min praktiksamordnare som skulle hålla i seminariet så var jag ju egentligen inte sen eftersom hon också var det,, å jag blev genast presenterad inför hela klassen att jag var den svenska studenten som skulle göra praktik här,, mkt trevligt, haha! Sedan blev jag presenterad för killen som också ska göra praktik på min praktikplats. Han verkade jättetrevlig å hade en schysst stil. Att han dessutom var rätt söt var ju inget minus det heller!:) 
Jag blev riktigt förvånad hur öppna och trevliga alla var. Flera stycken tog kontakt och var jätteintresserad av att höra vart jag kom ifrån och vart jag skulle praktiksera osv. Min praktikkompanjons kompis bjöd med mig att köpa kaffe och berättade att han var förlovad med en svensk tjej,,, och en annan tjej ville visa mig runt så att jag skulle hitta lite bättre. Även idag har folk varit supertrevliga och vi var ett stort gäng som åt lunch tillsammans i cafeterian. Norrbagge-socionomer is helt klart the shit!!
Min lilla resursgrupp som ska träffas på varandras praktikplatser i vår är kanon. 4 superlättsamma tjejer och en av dem skickade ett meddelande til mig ikväll å önskade mig lycka till på praktiken,,, så trevligt sååå!:)

Igår var det fikatime med favvispinglorna Maria & Maria. Mycket uppdatering om allt mellan himmel och jord stog på schemat och vi snackade lätt bort 3 timmar. Det är så underbart att vara tillbaks här i Oslo hos brudarna igen!!

Å lagom till min återkomst till stan så har filmen Lönsj premiär med alla mina norska favvisskådisar! Så ikväll entrade jag, Maria&Thomas bion, mycket förväntansfulla! Å det är ju alltid lite tråkigt när Buddy satte ribban tokhögt, en absolut topp 5 på min lista. Dessa förväntningar ställer ju alltid till det på alla områden,,, filmen var annorlunda, bra men lite speciell. Skådespelarprestationerna är det absolut inget fel på, men storyn var väl sådär. Dock var det lite carpe diem-känsla över den, å sånt gillar ju jag,,;) Jag ska dock aldrig i hela mitt liv lämna min kid ute i barnvagn där det kan komma fåglar å käka upp det lilla livet,, ryyyyyyyyyyyyys!!!!!

Imorgon lördag står slappedag på schemat med eventuell bytur med Maria. Imorgonkväll ska rödvin i ej bestämda mängder förtäras tillsammans med god mat och trevligt sällskap! Hyfsat törstig nu, haha!;)

Å till sist så är det ett evigt konstaterande att den som väntar på någonting, gott eller inte, väntar alltid för länge. Punkt.


RSS 2.0