Med våren kommer russen!

Hade nästan glömt bort dom, men så fort våren kikar fram kommer även de rödklädda små-russarna fram! Russ är alltså norges motsvarighet till student. De som tar studenten går i 1,5 månad klädd i röda hängselbyxor fulltaggade med texter, tryckta bilder och annat fult. Påminner om overålerna högskolerna har,, alltså riktigt fula! (Kan tilläggas att dessa byxor är på varje dag, och ska inte tvättas,, mysigt värre!) Dessa russar (är inte helt säker på böjelsen, en russ - flera russar? russer? russ´? ) är ofta väldigt berusade, högljudda och förekommer oftast i stora russegäng. Alltså som svenska ta studenten-studenter. Antingen stöter man på dem på stan eller i deras russbussar. Detta är nämligen ett enormt projekt som de planerar i flera år. Köper bussar (då menar jag stora bussar, inga bil-bussar här inte!) som de bygger om till discon på hjul med den ena musikanläggningen värre än den andra. I år var det en buss som hade hyrt samma musikanläggning som de hade på en mtv-gala,, så nog hörs de alltid!;) Dessa projekt kostar ett antal miljoner (skämtar inte), och de jobbar under hela studietiden för att tjäna ihop till dessa veckor. Oslos gator och parker invaderas totalt av dessa russar,,, å nu har de alltså satt igång. Idag är det ju dessutom valborgsmässoafton, så idag är varenda liten russ i stan ute!

Sista praktikveckan för mig nu! Shit, tänk att 15 veckors praktik är över om 2 dagar!! Tiden har verkligen gått otroligt fort! Men hur skulle jag någonsin kunna lämna kära Biermannsgate nu?! Det skulle helt enkelt aldrig gå, och jag är mkt glad över att jag blir kvar både i Oslo och på Bmgt i 4 månader till. Har redan fått arbetspass till veckan, ska bli härligt att börja få lön för arbetet nu!:) Känns lite läskigt att inte vara praktikant längre, man är ju som så "skyddad" då, men samtidigt så längtar jag efter att känna att jag arbetar "på riktigt"! Får fira både nytt jobb och ny lya i helgen! Eller nästa, då jag ska fira födelsedag, om än en vecka förtidigt,,;)

Imorg blir det första maj-lunch med Maria och Anna, sen grillning på praktiken! Fredagen är sista praktikdagen samt flyttedag... skulle få hjälp av den bästa Kristiansandsbon, så det blir ju kanoners! Å flyttning innebär såklart en eller fem flytteöl!;) Shit! Det är redan 1a maj imorgon!! Vart tar tiden vägen?!
I veckan har jag varit Osloguide åt en rumänsk tjej som inte pratar varken norska eller engelska. Hon fick bla se Holmenkollen. Sen har jag lärt mig vilka Motorpsycho är, och vandrat på operahusets tak också. Det är sånna trevliga saker som man kan göra i underbara Oslo!:)

Livräddarkvinnan

Ännu en merit att lägga till det numera välfyllda cv´t är Yrke: Livräddare. När jag i min satsning inför Beach 2008 tog min gå/joggerunda runt Vigelandsparken i fredags hamnade jag mitt uppi dramat 88årig-svimmande-kvinna-på-asfalten. Först på plats och allt. Jag och mammaledig läkare i barnvagn tog hand om den yra gamla kvinnan, räddade henne 2 gånger när hon svimmade på nytt, såg till att hon andades och hade puls å så. En annan förbipasserare larmade ambulansen, och vi väntade med gamla damen tills hon befann sig i ambulanspersonalens vård. Sen fortsatte min beach-satsning och jag sprang vidare. Nöjd med min insats som livräddare!:) 


Nu är iallaf kontraktet skrivet, och jag ändrar min adress till veckan. Ett mysigt rum på bästa Olaf Ryes Plass, med krypavstånd till de bästa vattenhålen och ett fönster i taket ovanför sängen kommer att bli mitt hem för resten av min Oslo-vistelse! Flyttar nästa helg och ser fram emot långa härliga soliga dagar på min nya balkong,, (oj, glömde jag att nämna den?) Kommer att bli helt toppen!!:D

Idag söndag är en välbehövlig ledig dag för mig! Kollande min kalender efter att jag kännt ett liiitet sting av trötthet igår förmiddag. Upptäckte att detta är min första ledig dag på 13 dagar. Praktik har varvats med jobb och dagarna har flygit fram. Har inte tänkt på att ledigheten varit så obefintlig, antagligen för att både praktiken och jobbet är så skoj och det känns som att man umgås med vänner istället.

Igår fick jag ett par äkta fake-billabong-flippisar från Maria som varit i Thailand. Dom kommer att bli mycket användbara till både park- och strandstrosning i sommar!:)
Lördagkvällen bjöd också på hemlagade fajitas, rödvin, 2 byttor Haägen Daaz, och ett stycke projekt att ta sig hem, när jag mättare än ever skulle försöka mig på det. Riktigt jobbigt vill jag lova!! Men ack en sån trevlig kväll!
Ikväll väntar middag med favvis-Anna. Få se om hon kan locka med mig ut på äventyr sen också,,,;)  


Blondie!

Idag slog jag rekord! Det måste bara finnas nåt rekord i hur länge en klippning och slingning kan ta. Även om frisören är lärling! Jag hade bokat in mig så att jag hade 3,5 h innan jag skulle börja kvällspasset på praktiken. Hade långpass dessutom, 13-23. Var alltså hos frisören 9,30, tänkte att jag då borde hinna i tid. Jo tjena. Jag började fatta misstankar när det gått två timmar och tjejen fortfarande drog ut slingor ur hättan,,, ok att jag har mycket hår, men ändå. Skickade mess till min handledare och förvarnade att jag nog skulle bli lite sen. "Lite sen",,, Jag var klar kl 16. 6,5 h senare alltså! Shit det hade jag väl aldrig trott, min eminenta personliga frisör i E-town fixade ju min frisyr med både klipp och sling på 3 timmar, även hon lärling,,, tillslut stog läraren och klippte mig, tur det, annars hade jag nog fortfarande suttit där! Men, blondare och kortare blev det, precis som jag ville! Som vanligt ser man ju ut som ett hell när man kommer direkt från frisören, så imorgon känns det nog mycket bättre. Men nöjd tror jag nog att jag blev!:) Å billigt var det.

Solen fortsätter att skina i underbara Oslo! Ikväll spelade vi kubb och volleyboll ute. Kubbreglerna lär man sig ju aldrig, men med tanke på hur värdelös jag är på det spelet gick det faktist riktigt bra ikväll!:) Igår dejtade jag Anna på Odeon´s uteservering. Té och rödvin blev det. Sen ner en tur til stan och avslutade kvällen med en brownie. Mkt trevligt! Imorgon är sista arbetsdagen på praktiken för denna vecka. Dock väntar avlönat arbete i helgen. Men jag gillar ju att få lön!;)

Hoppas även att få utforska om jag som ännu blondare har ännu roligare,,,?;)

  

NYDLIGT!

Idag invigde jag våren med årets första öl på uteservering. Den var iskall och så fantastiskt god! Solbrillerna var koola och sällskapet var det bästa. Hela Lökka var fullt med folk och stolarna på uteserveringarna vid Olaf Ryes Plass var guld värda. Massa ögongodis och glada människor. Våren lockar fram det bästa ur folk. Minst 15 grader visade termometern, jag gissar på närmare 20. Det var varmt, vår, sol, och iskalla öl. Helt nydligt! Jag njuter! :D

Det går bra nu!

Veckan har börjat väldigt bra! Lönen från mitt extrajobb visade sig var ett antal kronor mer än jag räknat med, mkt glädjande och välkommet!:) Blir påminnd om det positiva med att jobba i Norge när jag ser lönespecifikationen. Ett extrajobb som knappt känns ansträngande ger stor lycka på kontot!;)
Ser dessutom ut som att jag kommer att lämna mitt lilla studentrum för ett rum under stjärnorna. Ett glädjande telefonsamtal och jag får snart packa ihop mina prylar och flytta!:) En perfekt sommarlya på bästa plats i favoritområdet bland mina vänner, kan inte bli bättre!!:) 
Och strösslet på glassen är en bokad semesterresa till soliga Valencia med min favvis-Emma i sommar! Så underbart härligt! Bilderna jag ser framför mig är härliga stränder, stekande sol, blått hav, rödvin i massor, tapas så långt ögat når, aqua valenciana dagarna långa, sena nätter med dans och drinkar.... vad mer kan jag säga? Totally fabulous helt enkelt!!:D Tre månader att träna inför den verkliga beach 2008, och nu finns inga ursäkter längre. Därför blev det både joggetur runt Vigelandsparken och klättring idag! 100% satsning ska det vara!:) 

Förövrigt börjar jag bli en jäkel på att fickparkera, vissa kunskaper fastnar mer än andra, och jag tackar min duktiga körskolelärare. Samt att jag har en väldigt liten å smidig bil...
Ibland blir man lite förvånad över saker som sker en helt vanlig fredag. Inte ett dugg logiskt, men när är det någonsin det? Små saker ger både fjärilar och brydderier. Men ett trivsamt nöje är det alltid. Och nöjen gillar jag!

Just nu går vågen väldigt mycket uppåt, sånt gillar jag, och då känns livet ännu mer fantastiskt än vanligt. Dock med lite grus i ögonen, eftersom jag vet att det ofta kommer en liten nedtur efter toppen. Men det är inget jag ska fundera över nu, här ska det njutas av allt jag har att njuta av i just precis denna sekund!

Det går bra nu - kompis, det går bra nu!:)
 

Lita på rosa!

I helgen gjorde jag tre huvudstäder på lika många dagar. Eller, rättare sagt, tre huvudstäder på två dagar eftersom jag var i både Sthlm och Oslo på söndagen. Iallafall åkte jag, min kära syster och våran mor på minikryssning tillbaka till ryskt 80-tal. Tallin närmare bestämt! En liten surprise till våran kära moder på hennes födelsedag i sommar, men eftersom min syster ska göra mig till moster ungefär vid den tidpunkten, så fick hon denna lilla tripp i förskott istället!:) 
Tallin var en salig blandning av en mycket mysig och fin gamla stad-del, en nyare del med schyssta köpcentrum samt en ryska pälsmössor-back in the Sovjetunionen-tacky-tacky-del. Men dagen blev mkt trevlig med strålande vårsol, mys och goda strawberry margaritas klockan 3 på eftermiddagen. Som det ska vara på semester med andra ord!:)
Båten över till den ryskare sidan av världen var ett äventyr i sig. Den lite lågklass-80-tals-atmosfären influerade hela sällskapet, och alla, däribland vi, blev ivriga påhejjare på det fantastiska hästspelet som utspelade sig på scenen i discoteket. En gnäggande konfrencier kastade tärningar och papphästarna hoppade fram. Den vinnande färgen som såklart jag satsade på var rosa. Den kan man (nästan,,) alltid lita på! Två av tre segrar blev det och min kväll var fulländad! Det räddade definitivt resan när dessertbordet på buffén var under all kritik och den sagolika synen av choklad- och kolasås i tillbringare!!! krossades brutalt när det visade sig att de smakade allt annat än gott, kanske lika bra det för beach 2008.

Ett gäng smaker på spritflaskor senare ankrade vi Sthlms hamn och var tillbaka i rätt tidsepok. Ytterligare en tågresa senare och mitt underbara Oslo hälsade mig välkommen hem. Skönt att sova i sin egen säng och inte en överslaf utan skyddsnät med störda nätter fyllda av discodunk och båtljud. Shit vad gammal jag lät där,,,;)

Sthlm bjöd även på en dejt med min underbara Emma. Hon lagade en strålande god middag, jag tog med vin och Ben&Jerry. A perfect night med andra ord! Längtar efter en vecka i spanien i sommar, på en strand, där det finns massa tid till allt som aldrig hinns med i stressande möten för fabulösa karriärspinglor!:)


Vin i solen och rom i regnet

Äntligen äntligen äntligen fick jag visa mitt älskade underbara Oslo för en av mina fabulösa vänner. Först ut var Helleny. Hon steg av på norsk mark på fredag eftermiddag med diverse svenska varor i väskan som skulle förgylla flera personers helg. Vi intog helgen till ära det Grynerlökkiska residenset med uppdrag Pixie-vakt under helgen. Schemat under hennes vistelse var noga planerat och vi inledde med Karl Johan, Aker Brygge och andra delar av centrum. Fredagspils bokades in med de arbetande kollegor och efter en eftermiddag på stan åkte vi hem och påbörjade en härlig tetra rödvin. Sen var det dags för fredagens Lökka-runda. Vi inledde med Fru Hagen, gick sedan vidare till Törst och mötte upp kollegorna. Där drack vi Kamikaze och hade otroligt skoj innan de stängde och vi återvände till Fru Hagen. Klockan var nu halvsent och en jetlaggad Helleny tackade för sig medans Liza dansade styr/discodans på ett egenskapat dansgolv på puben. En mkt trevlig och lyckad kväll avslutades med en bytta Vanilla caramel brownie från Deli, som på grund av trevligt pratsällskap nästan fick drickas upp senare:).

Lördagen fortsatte expedition Visa Helleny mitt underbara Oslo, och idag stod Lökka, Markveien och Oslo City på tur. Shoppande gjorde oss både hungriga och törstiga, så vi satte oss i en park på Karl Johan och åt bagels, boller och drack lite busigt medhavt rödvin i underbar vårsol. Vi skänkte pengar till krishjälp för efterlevande av suicidoffer och trippade efter lite lulligt lallande hemmåt för lördagkvällens piffning. Våran favorit Lars W var helgens tema, och det blev gitarrspel, sång och googling på texter innan vi trippade ner på Mecca och åt kalasgoda hamburgare. Den Bästa Handledaren mötte upp oss och vi ringde och strålade samman med fler kollegor på Bar Boca på Lökka. Där blev vi bartenderns favoriter med allt vårt kameraknäppande, hittade dom koolaste solbrillerna ever och hade utomordentligt trevligt till stängningsdags. Då var det återigen Fru Hagen som blev Le Grande Finale. Mer dans, möten, och löften om gitarrlektioner gavs. Lördagnatten kom fort och strumpbyxorna såg ut som de ska göra efter en så trevlig helg; håliga och maskiga,,,

Söndagen gick i en aning slow motion efter kvällarnas trevligheter. Regnet hade nu kommit till stan för att stanna hela dagen och kvällen, men eftersom vi hade bestämt oss för att vara kulturella tog vi våra billiga paraplyn och tågade in i Vigelandsparken. Vi trotsade allt fönuft och blev frusna och blöta, men Helleny fick iallafall lämna staden några fler kulturella inslag rikare. Även Majorstuen fick sig ett besök innan vi mötte upp Anna och Josefin på Delicatessen och åt underbart god mat som en perfekt avslutning på denna helg! Att vi var trötta som få och lätt reducerade försökte vi bortse ifrån,,, sånt man får ta en söndag!:)
 
En helt fabulöst underbar rolig helg! Allt blev precis så bra som jag hoppades och jag vet att en viss pingla kommer att återvända snart, kanske då i en bil från -73?;) Mitt underbara Oslo visade upp sin bästa sida (nästan) hela tiden och jag är bara mer och mer kär! ♥ I heart Oslo! ♥   

Oh so fab, so fab!

Säger man strax tillbaka, så är det strax tillbaka! Nu smider jag medans webblogg tillåter och bjuder på den censurerade versonen av min fabulösa helg!;)
Miss partyplanner var såklart supereffektiv och jag lyckades ratta Oslo runt samtidigt som jag bakade smörgåstårta och tog emot vilsna ungdomar. Tur att man är kvinna! Haha! En inte helt oanande handledare fick guidning till festens residens där hon möttes av den bästa spontana manskören jag någonsin hört! Födelsedagssång på svenska dessutom! Mycket imponerad! Jag fick sedan ett hedersuppdrag i att vara manager i kören Utredarna, och även ett löfte om att få ingå i den på villkor att jag införskaffade lösmustach och skägg. Min svenska smörgåstårteskapelse blev en succé, och det var definitivt värt att baxa den på tbana och trikk själv, då min utlovade hjälp fastnat på annat håll. Kvällen var lika toktrevlig som den gick snabbt, men jag hann iallafall med att vinna festens danstävling, diskutera Morriseys underbara texter, prata franska, förstöra min digitalkamera, rocka till Surferosa samt prata faschinationer. Festen blev fest och efterfest i ett, och klockan var 6 när jag som sista person (såklart!), förutom de som somnade på soffan, lämnade festen. Sjukt kul, helt enkelt sjukt kul!:)

Lördagen gick i ett lätt reducerat tecken i form av alldeles för få timmar sömn. Men då fest hos Maria&Torbjörn stog på schemat, vilket betydde en kalaskväll med mina favoritpinglor här i stan, fanns det ingen tid för trötthet! Välkomstdrink, gott vin och bästa brudarna gjorde kvällen komplett! Fotbollsdejtande blev ett ämne, och jag som fotbollsexpert och utan ett hjärta i något särskilt Tippeligalag kan gå på vilken match som helst, såklart för spelets skull,,,;) Festen fick ett inslag av ett trevligt bekant ansikte och hor-kriterier diskuterades. Att möta en gammal bekant med frasen "Hej! Vad snygg du är!" var väldigt poppis och rekomenderas om man vill glädja någon!:)
Lämnade festen vid 4 efter några mexikanska Maria-drinkar à la sprit å lime och joinade mina kollegor på grannfesten istället. Men på grund av sen timme avslutades den festen lite snabbt och det styrdes hemmåt. Tyvärr hamnade jag i en taxi där föraren var antingen a) en svindlare, eller b) inhyrd från en annan stad och hade därmed noll koll på Oslokartan. Resan blev dyr och jag fick tjata och påpeka detta, vilket ledde till en avslagen taxameter efter halva resan... rätt ska vara rätt!

På grund av sommartiden var klockan ännu mer än vad den borde vara när jag kom hem. Söndagen gick därmed extra fort, men en fika på Tealounge med Karin, samt en visit hos Maria&Thomas hanns med. En konsttur jag som på natten hade lovat att bli med på, avlystes på grund spöregn samt av sviktande välmående (läs tokbakis) hos inbjudaren. Nog lika bra, eftersom jag själv var lite lätt trött... 
Och trots massa timmars tillfälle till sömn har de inte tagits, utan en lätt trötthet samt huvud- och ryggvärk (efter danstävlingen måntro?;P) har hängt med under veckan. Men nu är det snart helg igen, och imorgon är det sovmorgon, så snart är jag tillbaka på topp igen!:)   

Ibland är allt bara helt fabulous, denna helg är ett sådant exempel!:D Den stundande helgen bjuder på finbesök ända från E-town, och vad det kommer att innebära får jag veta på söndag!;)

BRB!

Här skulle egentligen ett nytt inlägg om min helt otroligt fabulösa helg ligga. Men när webblogg äntligen fick fingrarna ur och lyckades fixa sidan så är lilla Liza helt slut av på tok för lite sömn under den fabulösa helgen. Det kostar att ligga på topp helt enkelt,,;)  

Så... brb asap! Zzzzzz....

RSS 2.0