FYI

Jag tar såklart varje tillfälle i akt att promota mitt kära Oslo, och de allra nyaste siffrorna från den schweiziska storbanken UBS, visar att Oslo ligger på andra plats på listan om vilken huvudstad i världen som man tjänar bäst i. Alltså, kom hit om ni vill bli rika!:) Toppar gör Köpenhamn. Att Oslo enligt samma lista är den dyraste staden i världen att bo i, kan ju nämnas som en liten bisak,, men om man då ser till Stockholm; de sämsta lönerna i hela Norden samt världens sjätte dyraste stad. Då tjänar jag hellre näst mest och betalar lite mer för mat och boende eftersom jag absolut har råd med det!:) Oslo is helt klart the shit!!

En av mina favoritpinglor är redan övertalad att se allt underbart med egna ögon, och jag får celebert besök nästa helg! Det är planerat vindrickning, Karl Johan-strosning, glassätning, Vigelandsskulptur-beskådning, studiebesök, samt allt tänkbart ögongodis som finns!:) Jag ser redan fram emot nästa helg trots att den stundande känns svårslagen!

Dagar blir så mycket intressantare och roligare efter små tillsyntes obetydliga initiativ. Jag kan bara varmt rekomendera att våga det lilla extra ibland. Det blir bara en stärkande vinst för en själv! :) Nu måste schemat planeras; att vara festfixare, praktikant, arbetare, konditor och singelpingla samtidigt är inte helt enkelt när alla plikter kallar och dygnet endast har 24 timmar. Men blir det inte på torsdag så blir det garanterat på fredag!:)
 
Idag har jag klättat högt! Med kalk på fingrarna och trånga skor på fötterna. Men upp kom jag, på enfärgade grepp trots att det fanns andra att välja mellan! Jag är bra!!:)

Miss partyplanner!;)

Jag har ett mkt viktigt uppdrag att utföra denna vecka. En hemlig överraskningsfest som kommer att äga runt på fredagkväll. Lokal är fixad, menyn är färdig och gästerna är inbjudna. Det var en av det trevligaste sakerna att göra, att skicka ut inbjudningarna. Eftersom det finns en hel del fint att titta på bland de utvalda att deltaga på festen så var detta ett ypperligt tillfälle att skapa ytterligare kontakt. Och även om ett svar blev att en 30års skiva går före min eminenta fest (hur är det möjligt?!) så är ett svar ändå ett svar,,;) Mina fjärilar säger endast goda saker om fredagen och det enda jag oroar mig över är hur jag ska få tid till allt. Jag har åtagit mig att laga en svensk specialité,, och när jag ska finna tid till att anrätta denna rätt är mitt största bekymmer just nu. För såklart har jag även åtagit mig jobb från tidig gryning til nästan fest-tid,,, Men jag vet att allt kommer att lösa sig, som vanligt. Har veckan på mig att planera partyoutfitten, som måste ligga färdig att ihoppas när jag kommer hem på fredag, och vad det än blir, så blir det ju såklart always look skitsnygg! ;)

Att en människa kan vara oförklarligt faschinerande är ett faktum. Och ett mycket trevligt sådant. Jag vet inte vad det var som fastnade, men något var det iallafall. Trots cykel och trikk är det trevligare att gå, och den schemalagda helgen blev genast mycket trevligare! Denna vecka vill jag carpa, och det känns långt till fredagen!

Ikväll har jag varit kung i köket. Påsken till ära tillagade jag ett lammlår. Med Nakna Kocken-influenser fyllde jag låret med diverse kryddor och smetade och kletade på äkta Jamie-vis. Jag fick även nytta av mina kunskaper i sågning, något som kanske kommer att återfinnas på You Tube. Trots mitt stolta presterande i köket var det inte alla som åt lamm. Men om det var för att köttet var rött eller om det var för att det var lammkött är en annan fråga. Jag tror på det första!;)
Fastnade även i ett Brasilianskt ju-jutsu grepp, samt var överlägsen vinnare i norska TP. En mkt trevlig dag på praktiken med andra ord. Stället där allt kan hända - och gör det också!;)

Livet är underbart!:D

Blogg från en spökstad en skär torsdag

Påsk i Oslo betyder att allt är stängt, alla är lediga (utom jag), och alla drar på hytta. (Finns dock ett gäng Norrbaggar som istället drar till Strömstad och härjar. Dock blir de nog lite besvikan när Systembolaget beslutat sig för att hålla stängt på skärtorsdagen i år för att slippa alla fulla härjande drägg.)
Hela veckan innan påsk kallas stilleuken, vilket betyder att all kapacitet går ner på sparlåga redan på måndagen. Dagen innan skärtorsdagen stänger butikerna extra tidigt och skärtorsdagen är en röd dag. Hemma i svedala är ju knappt skärtorsdagen en "helgdag" längre,,, så det är en viss skilland.
Det märks väldigt tydligt att folket har lämnat stan, idag har det kännts som att gå runt i en spökstad. (Dock har jag inte fått veta om det finns något torg som blir ett slagfält varje natt, men det får jag väl googla på.) En sak som dock är skönt är att man obehindrat kan köra mot rött, göra vänstersvängar där man inte får, samt hitta parkeringsplatser där det annars är nästintill omöjligt, eftersom alla har lämnat staden.
Framförhållning är en sak som man måste inneha under denna 5-dagars helg, mjölk till frukostflingorna är en sak att lagra i kylen, samt t-bane och trikketiderna är ändrade och bör kollas upp så att man inte kommer försent. Lyckades inte med något av detta idag. Tur att jag ska vara på praktiken hela helgen och får äta mat där!:)

Skärtorsdagen är en dag som ger mig ett leende på läpparna. Minnen från ett år sedan då jag och Helleny hookade upp på fest, gick på O´learys och beställde in en flaska rosévin (hur ofta gör man det egentligen? Där är det ju snarare kannor öl som gäller!), blev fulla som ägg, satt i knä (tydligen), frös i snålblåsten i väntan på efterfest, gick på efterfest med då endast halvkända killar, där en av oss blev anfallen av en galen tax och en annan fick smarta experttips om en kille från en annnan kille. Hur som helst så var den magiska skärtorsdagen början på något starkt, bra, värmande och underbart som jag inte för allt i världen hade velat vara utan! Puss och grattis på högtidsdagen!:)

Efter en dag när jag frysit konstant och en kväll med en burgare på Mecca med Anna och Josefin, ska jag nu krypa ner i sängen, äta min skärtorsdags-cookie från Deli och kosa mig i mitt nya koseset med Kodenavn Hunter. Nydligt! Glad påsk, eller god påske som vi säger här i Norge! :)

I´m with the band!

I fredags åkte hårdrockskläderna på (eller, som den sofistikerade kvinna jag är blev det ju såklart en kombination som både passade på Delicatessen och på hårdrocksskonsert, därför jeanskjol, svart topp och nya slampklackarna. Hårdrock med stil!) och jag och Anna entrade, efter en underbart god middag på Delicatessen med Oslos bästa pinglor, det lite undangömda och rockiga stället Maiden. Ölen var blaskig, folket var skitiga och svartklädda, precis som det ska vara på hårdrocksklubb!
Det var bandet Musth som vi var där för att se. Annas jobbarkompis band, så såklart stog vi på första parkett och diggade till musiken! En schysst spelning av ett bra band med mycket varierande sound! Efteråt hängde vi med bandet vid VIP-bordet såklart. En av oss blev full å gick hem. En annan stannade kvar ett tag till och gjorde sig nya bekantskaper. En mkt trevlig kväll iallaf!:)

Jag läste idag på en viss svensk stor nyhetsblaskas hemsida om  en tjej som är innehavare av en väldigt poppis blogg. Hennes läsarantal går uppemot mellan 25-30000 per dag och hon tjänar mycket pengar på bloggen. Jag blev såklart väldigt nyfiken å gick in på hennes blogg och kikade. Denna tjej är 17 år och just nu hade hon befunnit sig i Göteborg för att bli intervjuad för massa tidningar om just hennes blogg. Hon hade tom varit med i Stinas debattprogram på tv. Iallafall skriver hon om att hon i helgen var på restaurangen Joe Farellis i Götet. Hon berättar att hon och hennes sällskap åt pizza och drack flera glas rödvin. Hon är 17 år. Nu vet hela bloggsverige om att Joe Farellis serverar alkohol till mindreåriga. Kanske inte den publicitet dom vill ha? Eller så är säkert sånt ok när sveriges blogg-drottning gästar dom med ett besök! De kanske bara blir glada över att närmare 30000 pers får veta att de har stora goda pizzor där?

Nu ska jag ner å möta upp Anna för ett glas söndagsvin!

Ett smakprov av fredagskvällen;

Livet som en CL-domare med högsta betyg...;)

Har haft två dagar praktikseminarie här på skolan, måndag och tisdag. Jätteskoj att träffa alla i min norska klass igen, de är så otroligt gulliga allihopa! Den norska mentaliteten är ganska mycket annorlunda än den svenska. Jag erkänner att jag inte alls tror att någon hade blivit mottagen så bra som jag blivit i denna klass, i min egen klass hemma. Tyvärr. Vi är så mycket mer upptagna med vårat och vi har redan våra gäng och orkar inte ta in någon fler. I denna klass kommer alla fram och hälsar och är uppriktigt intresserade av hur jag har det, vart jag kommer ifrån, varför jag gör min praktik i Oslo, osv. Norrbaggar is helt klart the shit!

Tillbaks på praktiken idag, å på dagens personalmöte framkom det av ett brev från kursledaren till kursen jag gick för ca en månad sen, att lilla Liza fått högsta betyg och rekomenderades att vara en av de resurspersonerna som skulle vidareutbildas i ämnet! Good damn I´m good! (Min söta praktikantkollega fick samma strålande betyg, vi är således helt ypperliga praktikanter!) :D Så numera går jag under benämningen R som just det bästa betyget var,,:) 

Igårkväll var det returmöte i CL mellan Inter och Liverpool. Platsen var San Siro och stämningen var på absolut topp! Hade dock önskat mig en mer fotbollsfanatisk miljö än min lilla stue, men jag hejjede i sinnet lika mycket som om vi suttit på Olles i Öset med en Newcastle i handen, Karo! Tyvärr hjälpte inte min starka vilja om Inters fortsatta CL-resa, utan de fick se sig slagna efter ett grymt mål av Torres,, sorry darling-Zlatan, mina pompom´s räckte inte riktigt fram, men du var gryyyyyym så länge det varade, och du hade planens snyggaste skor iallafall!:D Lite onödigt roligt vetande är att matchens domare Tom Henning Övrebö är psykolog och har tidigare varit min praktikplats anlitade psykolog! Detta betyder ju egentligen att jag har dömt en CL-match,,,

Mitt och Annas Osloäventyr har legat på latsidan ett tag. Detta skyller jag på att vi båda är så otroligt bizzy i våra liv,, men i måndags var det iallafall dags! Måndagspizza på Hells Kitchen stod på schemat, och såååååå goda pizzor!! Underbart tunna, ett välkommet undantag i detta pan pizza-galna land! Massa snack och en mycket trevlig kväll blev det!:)

Träninglivet fortsätter med strålande motivation och karaktär! Vilodag idag efter 3 härligt svettiga träningspass sön-tis som gett mig en skön träningsvärk. Imorgon är det spinning som gäller och fredag eventuellt klättring! På fredagkväll ska jag, Maria, Maria, Silje & Anna på Delicatessen och äta stans bästa tapas! Längtar sjukt mycket!! Senare på kvällen ska jag följa med Anna på hennes arbetskollegas hårdrocksbands spelning. Så då blir det fram med hårdrockskläderna och raggtillfälle bland massa hårdrockare! Sounds like a perfect night!;)

Lite avsaknad av karaktär...

Kära H, du är inte den enda som saknar karaktär,, ibland gör jag det också. Den planerade storsatsningen på träningen i veckan som varit, kom lixom av sig innan den ens börjat. Fast det var ju bara premiärpasset som blev uppskjutet i två dagar, så så farligt var det egentligen inte. Men ändå, ska det satsas så ska det! Men nu är jag iallafall igång! Första passet i eftermiddag, sååå härligt att svettas å bli slut i kroppen, tror att jag kommer att gilla detta!:)
Anledningen till det skippade passet på fredagen heter kombinationen praktikant+handledare+massa rödvin på torsdagskvällen,,, men kul som bara den var det iallaf. Vi gick på Underwater Pub på St Hanshagen å det blev en mycket trevlig kväll. Trots erbjudandet om att komma senare till praktiken dagen efter (började kl 8) så var det den flinka praktikanten (med karaktär) som åkte dit efter 2,5 timmars sömn. Kan man dricka vin på natten så kan man gå på praktiken dagen efter också! Så det så!:)
Å på fredagen var vi inte sämre än att vi gick på Fru Hagen och tog en (eller snarare fem,,) fredagspils, ett gäng från praktiken. En mkt mkt lyckad kväll! Så otroligt skojjiga människor!! Har aldrig varit på en arbetsplats där det jobbar så mycket folk och där man gillar ALLA, men det gör jag verkligen på min praktik! Är så förnöjd!:) Såklart var vi kvar till stängning klockan 3, och sist ut var vi nog också,, måste ju hålla stilen från Öset, eller hur girls?;) Jag avstyrde efterfest med motiveringen att jag skulle upp å jobba på lördagen (återigen karaktär!). Vet ju aldrig vad som händer på mina p.a-pass, om man måste köra bil eller inte, så efterfest kändes inte helt smart. Men nästa gång så,,:)

Att fortsätta att bli förvånad över pojkars förunderliga beteende är egentligen konstigt. När man ser samma möster i olika relationer är det snarare konstigt att man inte blivit cynisk och bitter. Men det är kanske min tro (eller kanske hoppet?) på människan som håller mig från att bli det jag mest av allt fruktar. Att mina underbara pinglor släpper garden och låter sig hoppas och sen blir besvikna och sårade om och om igen är ett ständigt faktum. Hur är det möjligt att det verkar funka så för alla?! Vad krävs för en ändring egentligen? Att man ska bli kall och likgiltig? Att inte våga hoppas på nästa människa, att inte våga tro på att det ska kunna bli bra, utan ta förgivet att det kommer att skita sig, kan bli resultatet av alla dessa knivar i hjärtat. Jag vet att jag inte är den enda som behöver bli lite överbevisad just nu, att det faktist finns människor (läs: killar) som faktist har goda normala avsikter med en kontakt.
Fråga: Är det konstigt att det inte finns någon internationell mansdag?
Spenderade lördagkvällen tillsammans med Zach Braff, han gillar jag. Fick även ett underbart smakprov från Kent´s spelning i Timrå, av en annan kille jag gillar. Tjejer, brudar, pinglor! Det kanske finns hopp för mänskligheten!;)  

För övrigt så är det alltid bra att ha en plan, och vad som än händer så är det trevligt att ha ögongodis runt omkring sig. Det behövs inte stora himlastormande saker för att få dagen att lyfta. Jag är ju som sagt glad för det lilla, och solen kan lysa i mitt ansikte av olika små anledningar. Då känner man dessutom att livet är underbart, för trots konstiga killar och alldeles för lite pengar så är det ju helt enkelt det!:) Å förresten så är jag helt outstanding! Ha ha!

Shoot for the moon, even if you miss you will land among the stars! 


Siktet inställt!

Efter en helt toppenhelg i E-town, där lördagen bjöd på festligheter, krogrunda på Nybron & Raw (tyvärr utan mina favoritkillar, men de var upptagna i Karlstad denna kväll, dålig timeing av dem tycker jag!), och diverse tokiga upptåg nästan à la skärtorsdagstil som skapade många skrattattacker på söndagen,,, men det är ju sånt som hör till å som får en att leva längre!:), är man tillbaka i Underbara Oslo och det är dags alabama att ta tag i satsningen inför Beach 2008!!

Såå, detta inleddes då med att jag igår skrev in mig på Friskis&Svettis här på Majorstua. Ingen återvändo nu! Träningsrutinerna ska in i vardagen och det är slutätit diverse frestningsmoment från Deli DeLuca nu! Basta!! Då inget träningspass passade mig igårkväll blev det en prommis/joggetur runt Vigelandsparken istället. Å kvällspass på jobb och praktik nu i två kvällar förhindrar också träning. Så första passet är inplanerat till fredagen, 75 min spinning,, jag gissar att jag kommer att svimma efter halva passet, ha ha! Men jag förbereder mig med lite klättring med min handledare imorgon på em innan praktiken. Här ska kroppen slimmas å fittas!;)

Ibland måste man vara lite smidig om man ska få träffa trevliga människor. Att ta en tidigare trikk till praktiken är ett litet tips om man vill träffa dom som kliver upp när man själv går och lägger sig. Att man framstår som morgonpigg och hurtig är bara ett plus i kanten,,;) (Dom skulle bara veta, ha ha!!) Planerat ögongodis får dagen att bli så mycket trevligare och soligare, och är en rekomendation till alla som vill förgylla dagen lite extra! Det finns alltid stunder att carpa!!

The E-town edition

Längtan är härmed över. Rödvinet har gjort tänderna lila, delar av Den Bästa Gruppen har återförenats till tonerna av Ingenting, glassen ligger i frysen, nattscrambled med kycklingkorv har ätits,, kort sagt; Jag är i E-town!

Anlände på torsdagen och blev genast satt i frisörstolen för en makeover hos min personal hairdresser. 3 timmar, 20 cm kortare hår på vissa ställen och slingad & blonderad i några nyanser ljusare senare, intogs residenset till Sångerskan i Sahara Hotnights. Där var festen redan i gång, både kända och okända människor var på plats. Bästa Gruppen-Carin kockade, vinet öppnades, kön till duschen och toan var lång. Som det ska vara med andra ord!:) Att timeingen inte alltid var den bästa var ett faktum när vi på grund av fotografering på torget som blir ett slagfält varje natt, där Melkers Grill; avdelning E-town finns, kom vi försent till början av Kent-spelningen. Mkt oproffessionellt, jag vet. Priset vi fick betala var en missad Vy från ett luftslott, men de bästa platserna fick vi dock ändå i en kokande sporthall där våra hjältar gav oss ett lyckorus utan dess like! Underbart helt enkelt!! Vi lämnade brottsplatsen med guldflagor exakt överallt. De kunde dessutom senare hittas i skor, trosor, bh:ar, jackfickor och även på en nyduschad och nyskrubbad kropp. Kent satte verkligen sitt spår och ville inte släppa taget!

Efter att ha genomlevt en natt med en galen katt som sprang gatlopp bland sängplatserna, samt en morgon med desperata försök att få på tv´n, koppla datorn till högtalarna, hitta ett diskställ, få tillbaka damsugarsladden på plats (allt detta utan resultat,,,) intog jag och B.G-Carin E-town på dagtid. Sångerskan i Sahara mötte upp oss efter fullgjorda plikter på en praktikplats. Shopping stod på schemat och vi var på jakt efter den ultimata produkten somn skulle få det att göra en skillnad. Svaret blev; ett stycke färgad eyliner i en crazy nyans, en glittrig ögonskugga, en mirakelfoundation och en klänning. Så hotta brudar!! Att underverk-sticket som till och med fick Per Gessle att bli snygg inte fanns att köpa i E-town (hur kan de klara sig utan det?!) var en besvikelse, men våra andra produkter fick utgöra en kompensation för detta.

Vi vinkade på återseende till B.G-Carin och intog en after work på Grappa, där våra tänder blev mer lila än ever. Hem en sväng innan ett spontanbesök på Raw. Och spontana saker är alltid de bästa. Denna kväll fick vi mingla med 50% av Kent till min stora lycka. Att plufsigheten har tagit över vissa snyggingar är synd och skam. Att skinnjackor kan spä på det plufsiga utseendet är också ett faktum. Men så länge trummorna låter som dom ska så ska jag egentligen inte klaga.;) Jag funderade dock på att erbjuda mig själv som diet-sällskap. En peppande kompis kan man alltid behöva!:)

Vistelsen i E-town har bjudit på flera ansikten till berömda namn, och sånt är alltid trevligt. En lördagkväll med festligheter står på schemat, men först en arabisk hemlagad middag av två mästerkockar. Sen ska det pinglas Alabama i staden! E-town kommer aldrig att ha sett på maken, men det är ju inte så konstigt när delar av Bästa Gruppen kommer med Öset-beteende,, kan ju inte bli annat än bra?:)

E-town vaknar långsamt och vi är fulla igen,,,;)

RSS 2.0