Nya tag inför sommaren!:)

Livet tillbaka i Den Underbara Staden har fortsatt som ungefär innan jag lämnade den för en visit i hemstaden. Det är sol och sommarvärme, och frukosten äter jag på balkongen, har även hinnit med några soltimmar därute och idag visar termometern på härliga 23 grader!

Några beslut har fattats, och det är bland annat återigen en satsning på ett nyttigare liv med siktet inställt på Beach 2008. (För ungefär 100e gången,, men skam den som ger sig,,) Nu när Valencia-resan är helt bokad, passet är beställt och semestern är beviljad, finns det ingen återvändo helt enkelt! Jag har en månad och två veckor på mig att shapa till mig! Denna satsning inleds med en 20 dagars detox-kur, följt av många pass i springspåret och ett allmänt nyttigare leverne.
En annan sak som är ett måste från min sida är att begränsa blandningen jobb och fest. Efter en avslutningspils för underbara Thomas och Ole igår, är det dags för en paus från att festa med jobbet. Endast för min egen skull, jag vill att arbetsglädjen ska vara lika stor som tidigare, hela sommaren, och tänker inte riskera att saker blir på tok bara för att folk är fulla. Jag tycker om alla alldeles för mycket för det!! Förresten jobbar jag nu 15 dagar i sträck, så jag kommer inte att ha tid med sånt,,;)

Appropå jobb så känns det kanon att jobba så mycket som jag ska göra i sommar. Det lilla privilegiet jag haft är att jag fått välja många av mina pass själv. Jag har således kunnat planera mina arbetstider så att jag hinner med annat också. Resultatet blir att jag kan både tjäna pengar och ha ett underbart liv. Det är väldigt mycket som jag ser fram emot i sommar, på både jobb- och privatfronten. Vissa saker går ihop i båda kategorierna, och hur det går,, ja det får jag väl se senare!

Nu ska jag gå ut på balkongen och lägga mig och glassa i några timmar innan jag ska,,, jobba! :)

En Ösetresa i fotbollens tecken (eller, det som händer i Öset...)

Det bestående temat under resan hem till Öset var absolut Fotboll. Jag inledde resan hem med att först kolla på CL-finalen mellan Man U och Chelsea. Platsen var Saras tält vid Karl Johan, och Man U fansen var mååånga! Chelseafansen var en aning färre, men det gjorde ingenting för mig och Josefine som hejjade på Ronaldo och grabbarna. Skråliga fyllesånger fyllde stället och vi stog på stolar hela spännande matchen. Att tältet rymde ett stort antal hotta fotbollssupportrar var bare ett stort plus i kanten för en fotbollsexpert som mig!:)
Jag smet iväg till min nattbuss som tog mig upp till Trondheim och fick rapporter via sms om hur straffdramatiken utvecklade sig. Jag lyckades sova sött nästan hela resan och hade sen bara nabotåget kvar innan jag var framme i good old Öset. Världens bästa Karo mötte upp mig vid stationen och det var en mkt trevlig känsla att vandra på stadens gator igen! Lite catch-up:ande och planerande stog på schemat, mycket skulle hinnas med i helgen! Och mycket lyckades vi med:

¤ Plazatorsdag såklart! Stor besvikelse över att de ställt in soppan, men det reparerades någolunda med en sväng på ett tomt Bishops och sen en Plazatur som sedvanligt innehöll slemmiga människor på dansgolvet, buttra vakter och eviga toaköer...

¤ Sommarfest på campus! I sommarens tecken letade vi febrilt efter somriga kläder i Ösets inte alltför stora butiksutbud, och trots regn så trippade vi med klänningar och blommor i håret upp till skolan där vi drack jättestora öl, dansade, kramades, röjde till bandet och försökte ragga. Resultatet av första delen var kanon, det sista mindre lyckat, men i efterhand måste jag nog säga att tur var nog det!:) Vi styrde upp efterfest, men det var nog den o-efterfestiga efterfest ever, så det var ju lika bra att gå hem istället!

¤ Fotbollsexpertande! Helgens ÖFK-match var inplanerad och förväntningarna var stora! Hur hade laget utvecklats sen i höstas? Skulle någon ha en ny crazy hårfärg? Mkt spännande! Jag hade tänkt att ha på mig min nya fina porr-regnrock som jag fått av Karo, men eftersom solen strålade behövdes den helt enkelt inte! Som de fotbollsexperter vi är kunde vi tidigt konstatera att någon behöver läsa på om offside-regler, och att någon annan måste gå en kurs i "hur man undviker att få gult kort i varje match och därmed endast få spela varannan". Förutom detta var det härligt att vara tillbaka på Jämtkraft Arena och känna fotbollsspänningen ut i hårtopparna, me like!:) Det enda tråkiga var att det var förlite visande av magar och tatueringar... 

¤ Lördagsutgång på Olles! Att Marité hade premiärhelg brydde vi oss föga om, det är ju på Olles det händer! (Vadå, förresten?) Och vi var såklart där! Utgång med min underbara Erykah, som pågrund av världens sötaste Fille, inte varit tillgänglig för partyeskapader på alldeles för länge,,;) och Scarykandy, med andra ord kunde vad som helst hända. Erykah hade en plan, som inte gick hem eftersom någon tränat för hårt och därför inte orkade med en utekväll. Jag och Scarykandy lekte sanning eller konsekvens och fortsatte sedan fotbollstemat och bjöd på efterfest med gamla bekanta där fotbollsskor och fotbollsshorts var nattens outfit. 

Att pussla med tiden och hinna med fikastunder, shopping, frisörbesök, pass-fixning och massa annat har gått finfint. Jag har även hunnit ge lektioner i sexualkunskap, ritat kartor, ätit obscena mängder glass, myst med Ösets sötaste kille och kollat om min gamla portkod fungerade (det gjorde den!). Helgen i Öset har sammanfattningvis varit (nästan) 100% lyckad och precis så galen som Öset brukar kunna vara!:)

Jag avslutade måndagen med en tågresa tillbaka till Trondheim, lämnade mina älskade hjärtan i ett Öset som aldrig kommer att bli sig likt igen, och sa på återseende, till Yran!:) Väl i Trondheim letade jag upp en pub som visade sport, träffade en trevlig bartender som fixade fram Sverige-matchen åt mig och njöt återigen av fotboll! Jag bortsåg från att han kallade mig både "gumman" och "fröken", eftersom han räddade mig fotbollskväll. När jag gick ropade han "vi syns", jag hade inte hjärta att säga att jag skulle dra 50 mil söderut om en timme och inte återvända till han och hans irländska pub på ett bra tag...     

Tillbaks i Underbara Oslo... borta bra men hemma bäst, och vilket som är vilket... home is where the heart is:).

VIP-girl goes to Öset!

Det fabulösa livet fortsatte på en gång denna vecka. Jag hade av Bästa Öyvind fått en finfin födelsedagspresent i form av VIP-biljetter till en "friends- and family"-spelning med A-ha på Rockfeller. Det var alltså endast gängets vänner och familj i publiken. Och så vi då:).
Jag, Thomas och Öyvind minglade med champagne bland ljudtekniker, managers och älskarinnor, och inväntade spännt kvällens spelning. Grabbarna körde varsin minikonsert och tillslut stod de alla tre på scenen i bästa 80-talsanda och framförde 4 gamla A-ha sånger. Det var kooolt vill jag lova!! Höjdpunkten kom såklart vid sista sången, Take On Me! Nostalgin sprudlade och det ryckte i dansnerverna! Riktigt bra! Koolas var dock Magne, både vid keyborden och sololive på scenen. Tyvärr fick jag inte diskutera konst med han efteråt, det får vi ta en annan gång...;)

Ikväll är det final i Champions League! Man U mot Chelsea! Jag och Josefine ska kika på matchen, och det ska bli riktigt skoj! Kan tänka mig att stämningen kommer att vara på topp, och nu är det mindre än 3 timmar till avspark!
Efter matchen hoppar jag på nattbussen upp till Trondheim. Jag ska äntligen återse good old Öset i helgen!! Det ska både bli skoj att komma hem i några dagar, samtidigt som jag just nu behöver en paus från Oslo och saker här. Börjar bli liiite för mycket som händer, så det ska bli skönt att få lite andrum från livet här i stan. Jag älskar allt här så mycket och behöver detta så att inget ska bli förstört! Dock vill jag inte ha längre paus än några dagar, så på måndag åker jag tillbaka igen!;)  
Men nu i de kommande dagarna ska jag återuppleva det gamla Ösetlivet med mina älskade där! Jag ser fram emot soppkväll imorg, sommarfest på fredag, Olles och Bishops på lördag, fika på dagarna och umgås på kvällarna! Kommer att bli toppen! Att jag dessutom ska återuppleva flyktingförläggningstyle hos Karo är ju pricken över i:et!;)

Så Sayonara Oslo för ett par dagar, och Heeellllooooo Öset!:D


My fabulous friend came to Oslo, and all she got was...

Så var den då här, den underbara 17e mai-helgen!!:D Som ett litet barn på julafton har jag längtat, men inte bara till den stundande födelsedagen, utan till hel helg helg fylld av festligheter, nationaldagsfirande och finbesök från Sverige!

Fabulous Emma kom och besökte mig, uppe med tuppen i fredags var hon och jag hämtade henne i sentrum och visade ett morgontrött Lökka innan vi åt frukost på min balkong. Sen stod shopping på schemat och vi fyndade, fikade och strosade i stan. Fredagkvällen inleddes med uteserveringspils med Maria x 2 innan den suveräna kombinationen thaimat och rosévin förtärdes. Vi gick på tjejfest där det diskuterades äggkoppar, hajar och annat superviktigt. Sen trippade vi ner till Delicatessen, men denna gång inte för att äta världens godaste tapas, utan för att joina upp med kollegor och skåla lite. Där provade vi koola brillor och drack rödvin. Efter stängning gick 50% av oss till det faschionabla Café 33 där jag fick en födelsedags-Guinnes eftersom klockan passerat midnatt!:)

Lördagen inleddes med ett samtal från min kära moder på det klockslag som jag är född. En aningen sömndrucken tog jag emot gratulationerna och gick sedan för att förbereda champagnefrukosten! En smaskig buffé dukades upp, norska flaggan tejpades(!) fast på balkongen och vi skålade in dagen till tv´n som visade barn- och russetågen upp mot slottet där den kungliga familjen stod och vinkade.

Sen var det dags för den traditionella vandringen upp mot slottet. Vi kom försent till kungen, men slapp därmed den största trängseln på Karl Johan. Kikade på slottet, strosade ned till Aker Brygge, upp mot K.J igen och sedan hemmåt. En skön soffslappning innan kvällens fixning.  
Lördagkvällen inleddes med hemmafest med mina sambosar innan vi gick över till min Kristiansandsgranne. Där blev det blandade inslag av trevliga och mindre trevliga människor, trevliga och onödiga diskussioner, skake-your-face:ande, superbra stämning och sen en galen kissande kille som förstörde festen. Ett snabbt möte med Anna, en öl på Kaos och sen varsin bytta italiensk glass från Deli innan jag å Emma gick hem. En väldigt blandad kväll var till ända.

Söndagen var slapp, trött och skrattig. Vi gjorde ett turistbesök till operahuset, fikade med pinglor, åt tapas och ventilerade massa! 4 timmars sömn senare och min darling Emma tog morgonflighten tillbaka till Sthlm med ett löfte om att snart komma tillbaks.

Helgen i antal: 
Glassar:
hmm,, ett gäng, 3-4 stycken minst! (per dag alltså,,,)
Iordninggjörelser: så många att de inte går att räkna.
Urdruckna vintetror: 1 plus lite mer,,,
Skratt: säger bara Magknip!!
Valle-associationer: mest hela tiden!
Partyaccessoar: 2: Tory-brillerna på fredagen, de mer klassiska på lördagen.
Knäppta kort: minst 200
Födelsedagshångel: inte ett enda, rikitgt dåligt
Andra intima ögonblick: själv fick jag högst ofrivilligt se en kissande fylledräggs snopp, Emma upplevde något likanade med en 14 åring,,, 

Summa summarum: My fabulous friend came to Oslo, and all she got was nackspärr, a touch of a 14 year old boy and a whole lot of bad makeup!


Idag är det ingen vanlig dag.....

för idag är det Lizas födelsedag!!!!:D:D


(Og ett stort grattis til Norge på nydlige 17e mai!!:D)

Friday update:

♥ Fabulous Emma är i Underbara Oslo!!
♥ Shoppingdag med nya najsa plagg samt ny kamera!
♥ Lunch med bästa Anna, samt uteserveringsöl med bästa Maria x 2!
♥ Skumpan står i kylen, och vintetran importerades från Sverige!
♥ Trots regn nu ikväll strålar optimismen igenom och självklart tror jag på en solig 17e mai!
♥ Norgeflaggan är inhandlad och ska vaja från våran balkong imorgon!
♥ Spontana trevligheter leder ofta till ännu fler spontana trevligheter!
♥ Humöret är på topp och helgen kan inte bli annat än helt toppen!

Ja vad säger man... kan det bli bättre?!:D

Work and play!

Ibland måste man fira sin födelsedag mer än en gång. Och eftersom jag tycker att det är så himla skoj så gör jag gärna det! Middag på Kampen Bistro med Anna, Josefin och Karin i lördags. Finklädda som få var vi, och riktigt gott åt och drack vi. Mycket fint observerades, och jag undrar varför inte fler lämnar spontana lappar med sitt telefonnummer i baren....
Efter Kampen tog vi taxi till Justitien där de hade en uteservering som stängde 03.00. Vakten gratulerade mig när han såg mitt id, men jag tror inte att det var för att jag fyllde år om en vecka, utan snarare att jag ser ut som 21 istället för 27. Justitien var trevligt och fler kollegor mötte upp. Sista anhalten blev Revolver. Där fick jag strosa runt med the koolest brillerna ever, och fick en inbjudan till en very VIP om en vecka... mkt najs!:) 

Annars är mitt liv som arbetare i full gång. Å skoj som tusan är det! I Norge är fortfarande annandag pingst en röd dag, så det blev fina pengar både söndag och måndag!:) Just nu måste jag läsa in mig lite extra på rättigheter för ungdomar som bor på institution eftersom fylkesmannen kommer på ett kontrollbesök imorgon. Jag hoppas att jag inte behöver sitta i förhör, men jag känner mig relativt förberedd om det skulle ske!

Igår efter träning och solning blev det spontanutgång på Sydöst med Anna och hennes kollegor. En riktigt trevlig kväll på en av stans bästa uteserveringar! Öl och irish gjorde susen och vi funderade på både Blålys och Odeon, men blev alltså kvar på stället till småtimmarna. Både jag och Anna är ju respektabla pinglor och vi kunde konstatera att vi aldrig går åt höger, utan går istället hellre hem själva!

Idag är det onsdag och om 2 dagar kommer miss Fabulous hit till mig och underbara Oslo! Bara det är ju en anledning att fira! Att det är Norges nationaldag, och en ännu viktigare dag: nämligen min födelsedag, är ju bara ett plus i kanten!:) Champagnefrukost, fest och grillning är planerat och massa favoritpinglor kommer att vara samlade! Det kommer helt enkelt att bli helt fabulous!:)

Working girl!

Här jobbas det för fullt nu!:) Jag tar varje pass som jag kommer över å det är så himla skoj!! Att längta tills jag får gå på jobb är nog få förunnat, men en väldigt härlig känsla!:) Har varit chef på huset nu i 2 arbetspass, och det är extra skoj! Spännande, utmanande och en skön känsla av full kontroll! I like!
Det är en skum känsla att gå från praktikant till arbetare. Jag ska göra exakt samma saker som jag gjort i 15 veckor, men nu ska jag inte räknas som en utöver ordinarie personalstyrka, utan vara en av det befintliga arbetslaget. Lite ovant, jag tänker fortfarande på mig själv som praktikant, men har redan märkt att jag blir lite annorlunda behandlad som anställd, på ett positivt sätt. Jag gillar väldigt mycket att se mitt namn på arbetslistan!:)
Fredagkvällar på Biermannsgate är alltid väldigt trevliga. Vi koser oss med god mat (ikväll blev det fajitas, tack Thomas!), film, tv och snacks. Ikväll blev det fruktsallad med glass, samt final i Norske Talenterne, segern gick till den tippade favoriten som är helt grym på att sjunga! 
En annan sak som jag fick göra ikväll var att jaga rätt på en kökskniv som kommit bort. Att ha en kniv på villovägar som egentligen ska ligga inlåst är inte så skoj. Då blev det en snabb sök-aktion, samla arbetslaget, å sen ett telefonsamtal till köksansvarige, som visade sig hade i all hast lagt kniven i ett annat skåp,,, så slutet gott å alla knivar på plats i lådan!:)

Imorgon väntar en skön ledig dag i solen! Balkongen ska nötas och brännan grundas! Eventuellt en tur på stan, men har egentligen inga pengar att spendera, så det är nog lika bra att jag ligger hemma å solar istället,,,;) Kvällen ska spenderas med Anna mfl på Kampen Bistro och intaga trerätters! Jag ska nämligen fira min födelsedag en vecka förtidigt imorgon! Anna kan inte medverka på kvällen den 17e, så vi ska ut å fira mig och Josefin, som jag delar högtidsdag med, imorgon istället. Därför passar en löprunda och solning (fittad och fräscht brun) helt yppeligt som förberedelser inför a girls night out imorgon!:)

Å tillsist vill jag bara tillägga att jag har fått världens gulligaste sambosar! Lisa, Kine och Jelena, toppenpinglor alla tre, och vi kommer mycket bra överrens. Jag har nu bott här i lyan i en vecka, men det känns som en månad, och jag känner mig väldigt hemma och installerad. Mycket tack vare att pinglorna har inkluderat mig väldigt mycket på en gång. Kunde inte bli bättre helt enkelt!!:)  

Living la vida Lökka!

Nu är jag då alltså Lökkabo! Å det känns helt underbart! Fick flyttehjälp av Bästa Handledar-Karin i fredags, och sedan blev det flyttevin på fru Hagen, där flera Bmgt-människor mötte upp sen. Frozen yoghurt vid stängningsdags, och sen gick Olaf Ryes Plass-gänget hem, det tog en minut... helt underbart! No more taxis till ett sykehus som jag alltid får förklara vägen till. Numera är det krypavstånd! I like!:)

Lördagsstatusen fortsatte på topp, och efter lite uteserverings- och parkhäng begav jag mig till St Hanshagen (uttalas santhannshavven för er som undrar..) för middag och rödvin med Karin. Mkt gott och trevligt! Sedan begav vi oss på en runda som började på Oslos mekaniske verkstad, fortsatte med Gloria Flames och avslutades på Kaos. Vi hade även en fin plan med höga förväntningar, som vi rätt snabbt fick lägga ner, ha ha!
Å efter lördagskvällen kan jag konstatera att man ibland är riktigt smidig och lämnar ut numret till nån som man varken minns med namn eller utseende.. och att om man handlar något sött på Deli innan man går hem kan det ibland ta ett tag innan man dagen efter kommer ihåg vad det var. Men gott var det iallafall!:)  

Söndagsmodusen var total, och med en rullgardin som är effektiv alabama, är det lätt att man inte förstår varför man ställt klockan mitt i natten eftersom det är helt kolsvart i rummet trots att klockan är 11. Kaffe med Anna och perfect spaningsläge blev dagens aktivitet. Kännetecknena på vilka som är ihop och inte var väldigt uppenbara, men vi blev eniga om att det var ett trevligt nöje! Att måste jobba på söndagkvällen var grymt jobbigt. Jag var det närmaste man kan kalla bakis på många år, en lätt önskan att ligga i soffan med chips, pizza och film istället för jobb infann sig, men motiverande ord om allt jag kan göra för pengarna sen när dom kommer fick mig att hålla ut!:)
Å måndagen tillbringades i en varm bil cruisandes runt gatorna på Frogner och Bislett. Jobb åter på schemat. Efter avslutat pass gick jag ner på stan och inhandlade ett par sommarskor samt en tunika. Mitt materiella begär blev tillfälligt stillat och lycklig men i inte prommisvänliga Converse gick jag hemmåt. Tjejfilm med nya söta sambosar blev kvällsnöjet!:)

Idag har jag haft första arbetsdagen med LÖN på min praktikplats! (Eller, f.d praktikplats eftersom det numera är min ARBETSplats) Var helt underbart att komma dit, även om det bara var 3 dagar sen jag var där sist har jag saaaaknat stället massa!:) Men nu är jag back on track, med lön, mer ansvar och på helt strålande humör (somvanligt)! Tjohoo!:D

Lizas lördagsstatus i Oslo:

◊ Väder: Strålande solsken, ca 20 grader.
◊ Humör: På topp!:D Bara en aning trött efter gårdagens flytt och sedan vinintagande på Fru Hagen.
◊ Klädsel: Jeans, rosa tunika, solbrillor såklart!;)
◊ Frisyr: Väldigt blond, lite rufsigt lördagen till ära.
◊ Planer: Nu uteserveringspils med Maria & Thomas på Lökka, ikväll middag med Den Bästa Handledaren, rödvin, gindrinkar, utgång på Grönland.
◊ Nytt under solen: Har en ny toppenlya på bästa Lökkaplatsen, krypavstånd hem från Fru Hagen, Boca och allt annat. Är numera inte längre praktikant, utan kommer till veckan att få betalt för det arbete jag utför!:)  
◊ Fyllesms från fredagkvällen: Ja, ett, men väldigt oskyldigt!:)

Avslutande konklusion; Kommer att bli en toppenkväll!:)

RSS 2.0