Last days of disco...

Idag är det måndag och första dagen på min sista vecka här i Underbara Oslo. Okej, det är ju tillfälligt att jag åker hem, men ändå! Att vara borta från Oslo och allt här i 10 veckor känns som en evighet... Visst, självklart ska det bli fantastiskt skoj att träffa alla i Öset igen, och det kommer att bli några galna veckor där. Men mitt hjärta är här!!

Så denna vecka blir en träffa-alla-så-mycket-som-möjligt-samtidigt-som-jag-ska-jobba-och-packa-å-massa-annat... Intensiv med andra ord! Men det känns som att jag är van vid sånt, och det är ju bara att vara flink och försöka att inte glömma någon eller något. 

Världens slappaste jobbhelg där jag fått betalt i fina pengar från Oslo Kommune för att ligga i hengeköyen och läsa Stieg Larsson, kolla på handbollsfinalen i OL (och då jag har blivit väldigt förnorskad så var självklart inte mina ögon torra när slutsignalen ljöd...), och äta gourmét middagar på verandan med trevligt sällskap, har varvats med fest på Lyckliga Gatan och sen en svettig dansnatt på The Villa med kollegor, samt sista söndagsutgången för ett tag med Anna. Söndagnätterna lockar fram det galnaste av folk och denna blev inget undantag. Att sitta på John´s till 03,30 och sedan gå på Deli De Luca för att hänga med våran nya vän Danne/Espen i en timme är bara sånna saker som sker på söndagar. Danne/Espen berättade att han jobbat berusad föregående natt, gav Anna den största chokladkakan, mig dom största glasskulorna, Cris 7 hg pasta carbonara, samt glömde bort att ta betalt för Mariuz´mat. Anna räddade Cris från att åka fast för snatteri genom att betala för paraplyet, och pojkarna i princip somnade på golvet. Men sen var Danne/Espen tvungen att hoppa in i kylrummet och vi lämnade Deli för hemgång.  En söndagsutgång med Anna i ett nötskal! Dom kommer jag att sakna!:)

Och jag är fortfarande arg över att vissa människor har seriösa problem med att fånga tiden. Eller med att vara ärliga för den delen. Det hade underlättat en hel del... men varför ska man göra saker lättare? Nä, svårt, krångligt och frustrerande ska det vara. Och nu har det blivit tisdag...

Grrrrrrrrrrrrrr!!!! Carpa för helvete!

Jag blir så sur på folk som inte förstår hur värdefullt TID är!!! Den går för fort, och vissa människor låter den bara ticka iväg och försvinna. Det är en sak när det handlar om deras egen tid, men när det handlar om MIN tid blir jag arg! Min tid här i stan är knapp, 1,5 vecka kvar och jag har inte tid att slösa med tiden. Jag har heller inte tid att låta någon annan slösa med min tid.

Och där faller ännu ett år, sönder till små minnen, alla dagar blir igår. Varför väntar du här på ingen speciell, ingen särskild? Hur länge ska du stanna kvar ikväll?

Jag gör vad jag kan för att fånga tiden, men ibland är det väldigt svårt. Ibland känns det meningslöst, men när man inte längre bryr sig om tid har man blivit likgiltig, och det är överst på listan av saker som jag aldrig ska bli!

Och där faller ännu ett år, spricker upp och försvinner, men av dagarna som går ska jag fylla varje timme... speciellt och alldeles särskild ska jag vara innan det blir kväll igen...

48 lediga timmar i Underbara Oslo!:)

16.00 Går av vakt. Stannar på pölsefest och slapp i soffan. Alla kids ute av huset, bara professionella miljöterapeuter och miljöarbetare kvar!:) Går hemmåt, stannar till på Sultan, köper bananer, äpplen och plommon. Hem till lyan, lyssnar på Kaizers och äter Cookie Dough-glass. Det är ju ändå fredag!!;)
17.30 Tar mig en powernap, vaknar av att Ida ringer och vi bestämmer dejt tilll senare. Dammsuger lyan eftersom det är min vaskuke. Gör mig redo för en fika med Ida.
20.00 Möter upp söta Ida som precis flyttat till Underbara Staden. Vi går på Cafe Sør på Torggata. Kakan möter upp oss. Jag byter snart min latte mot en öl istället. Ida går hem vid 21.30. Jag och Kakan blir kvar och skravlar över en till öl. Kakans mycket fina kompis gör oss sällskap:), och även senare hennes arbetskompisar, hämtade från Rain Man. Vi byter volym på glasen, har nu en kanna på bordet istället.:) 
01.30 Lämnar Cafe Sør och går på Nomaden. Vi vill dansa!:) Lovar vakten att komma tillbaks med 50 kr var som inträdet kostar så fårt vi har handlat i baren, men går istället till dansgolvet där vi rycks med i dj´ns osmidiga toner. Efter några schyssta moves blir vi istället hungriga. Smiter lite diskret förbi vakten som har glömt det utlovade inträdet...
02.00 Letar febrilt efter ett matställe som tar kort, fanns inte så många av dem. Hur kan en kortdragarmaskin vara så svår att finna?! Men vi blir snart nöjda och får våra kebaber med lamm (eller var det kyckling?), kyckling och falafel. Gott gott!:) 
03.00 Hemgång över akerselva. 
03.30 Sover sött. Ær inte avis på Kakan som ska upp och jobba om några timmar. Men då vi träffade hennes chef "det säkra kortet", ute, och han var bra mer slirig än henne, så ska det nog gå bra!:)
11.00 En ny dag inleds i Underbara Oslo. En aning sliten i ögonen, men annars på gott humör!:) Får veta att det sovit en tysk polis i min lya inatt... Hmmmm!!! Msn:ar, slappar och rydder.
14.45 Möter upp Maria & Silje på Ryes. Äter glass, skravlar och myser med pinglorna.
17.30 Går på butikken och handlar öl till helgen.
18.30 Ligger i soffan tillsammans med Lisa, Kine och Anita och kollar på Varg Veum "Fallna engler", mkt bra film!
20.30 Powernappar tills Kakan ringer och vi bestæmmer en liten Løkka-utgång. Fixar till mig infør kvællen. 
21.30 Går till Kakan, dricker vin, pratar om livets mysterier, slår spåtærning om vad som kommer att hænda under natten. Ser betydligt mer lovande ut før Kakan æn før mig... Dansar till Killers och njuter av Kent och Band of Horses. 
23.00 Går på Fru Hagen, ikvæll æven kallad Køttmarknaden...  mycket fint att titta på iallfall. Dricker øl och får snart sællskap av Anna. 
01.30 Læmnar Fru Hagen och kollar in læget på Aku Aku, Bar Boca och andra vattenhål længs Thv. Meyers gate. Køer och fullt på alla stællen. Træffar en arbetskompis i Aku-køn. Vi orkar inte køa...
02.00 Tar førnuftet till fånga och går hem. En svæng førbi Seven Eleven och en natt-børek først. Fastnar hemma på msn med Helleny. 
03.30 Sover søtt. 
11.00 Vaknar till en søndag. Bestæmmer lunchdejt med Anna på Delicatessen. Dusch, lite plock och stæd. Msn och Kent på youtube.
13.00 Lunchdejt med Anna på Delicatessen. Alltid lika gott! Alltid fina servitører att kika på!:) Alltid det bæsta sællskapet!:) 
14.45 Går upp till jobbet med Kent i øronen.
15.00 Påbørjar søndagens kveldsvakt. De lediga 48 timmarna ær hærmed øver.
 


Om nedräkning, avslut och blommiga gummistövlar.

Tiden går alldeles för fort just nu. Eller, det har den alltid gjort, men nu är det näsan jobbigt! 2,5 vecka kvar i Oslo. Mitt rum är uthyrt till en kille som mina sambosar förälskade sig lite i. Att han lockade med kläder till rabatterade priser från arbetsplatsen hade nog iiingenting att göra med att valet föll på honom istället för en massa trevliga tjejer. Jag kan nog skriva under redan nu på att medans jag är borta kommer det att skapas en såpopera utan dess lika här på Lyckliga Gatan. Jag hoppas bara att han har snygga kompisar så att det inte blir för stort slagsmål om honom!:) Nästan synd att inte jag kommer att vara här och beskåda skådespelet, men då hade nog säkert jag varit högst inblandad själv, haha!;)

Att ha mindre än 3 veckor kvar i staden betyder endel avslut på andra sätt också. Ett sista initiativtagande och med besked om att sommaren snart är slut. Ett halvt löfte om en rendez vouz, men denna gång helt utan förväntningar. Sommaren snurrade fort när vi bara snöade bort.

Det känns så skumt att komma tillbaks till skolan och livet där. Mitt liv är ju här nu! Även om jag saknar alla hemma och längtar till mysiga höstkvällar, galna sopptorsdagar och allt annat som hör Öset till så kommer det ändå bara att vara ett tillfälligt stopp på vägen innan Oslo igen. Men jag lovar att jag ska njuta av tiden i Good Old Öset också!:)

När man jobbar mest hela tiden och är hostig och kraxig är det väldigt härligt och upplyftande att ta en shoppingtur på stan! Igår kändes det som att jag välkommnade hösten lite med att köpa 2 fina mysiga mössor. Min lycka fulländades när jag hittade världens finaste blommiga gummistövlar, vilket i regn-Oslo är ett måste just nu!:) Såklart gäller det att alltid vara snygg, även i störtregn! Pricken över i:et till min porr-regnrock-outfit! 

I helgen är jag ledig ända från fredag em klockan 16 till söndag em klockan 15. Undra vad jag ska göra då!:)

Kan man fånga en Hurricane?

En Yra är över, det betyder alltid en sista epok på sommaren. Efter Yran är det en månad kvar av sommarfriheten, även om man jobbar varje dag. Sommaren är alltid för kort.
Denna Yra innehöll allt från södragrön-förfester, kära återseenden, öltält, vimsigt Marité-mingel, biltjuvskörning i hjärtmönstrad bubbla, regn, regn, regn, sol och bad på Gräddhyllan, hotta barbröstrade killar, hotta poliser, komplicerade killar, och enorm kärlek och lycka efter Kent och Håkan...
Sedvanligt post-yran-syndrom uppstod på söndagen, och det var härligt att sätta sig på tåget och påbörja resan hem till Underbara Oslo.

Att Yran är över innebär samtidigt att det endast är 4 veckor kvar för mig här i Oslo. Mitt hjärta brister varje gång jag tänker på det, men med vetskapen att jag ger Öset 10 veckor i höst och sen kommer hem igen gör allt mycket lättare! Nu är operation-hyra-ut-mitt-rum igång, och nu ska jag bara njuta av de veckor jag har kvar; jobba, umgås och fånga fånga fånga!!!

I veckan har jag lekt roomservice i Karins nya lya, lagat en 3 timmars-lasagne, varit den räddande ängeln på jobbet och Öyat lite. Alldeles fördålig framförhållning gjorde att jag inte fick förmånen av att njuta av Kaizers mfl i onsdags, och i denna stund spelar min underbara Håkan nere på en scen i Middelalderparken. Jag önskar att jag var där! 

Istället ska jag gå på jobb och baka tårta. Jag ska låta dumma irritationsmoment passera som en fjäril och bara sprida all positiv energi som jag kan. Jag har en känsla av att det kan behövas en sån krydda idag. Eller så är det jag som behöver det för att inte för tredje dagen i rad gå hem sur över mina egna dumma föreställningar och förhoppningar. Jag vet att jag är knäpp!:)

Inatt har jag drömt om tårtor, brev och avvisning. Men jag har iallafall fått sovit 9 timmar, och det var länge sen sist!:) Fredagsfin och nynnandes på Håkan säger jag på återseende, ha en underbar dag!:)

RSS 2.0